Menu

Audiostrategie: een essentieel onderdeel van impactvolle campagnes

Ster heeft samen met DJV Insights en InSites Consulting onderzoek gedaan naar het belang én de impact van een goede audiostrategie. Een belangrijke uitkomst is onder meer dat het inzetten van één sonic element (bijvoorbeeld een herkenbare stem of slogan) al veel impact heeft. Hierdoor wordt de boodschap duidelijker gevonden en stijgt de koopintentie.

Het gehoor

Geluid doet drie dingen:

  1. Het trekt de aandacht
  2. Triggert emotie
  3. Laat je dingen beter onthouden

Dit komt doordat geluid beide hersenhelften activeert: rationeel en emotioneel. Doordat geluid emotie triggert zorgt het ervoor dat die emotie ook aan jouw merk gekoppeld wordt. De aandacht die geluid pakt, vergroot daarbij je merkherkenning.

Sonic Branding

Geluid heeft dus een grote impact. Hoe ontwikkel je dan een audiostrategie, ook wel Sonic Branding? Hier de 5 belangrijkste lessen over Sonic Branding:

  1. Sonic branding staat voor het doelbewust gebruiken van muziek, geluiden, stemmen en stiltes om zo rationele én emotionele connecties te maken tussen mensen en merken.
  2. Een goede audiostrategie sluit aan op je merkwaarden en zorgt dat je merkgeluid onderscheidend is en consistent wordt toegepast.
  3. Toepassing strekt verder dan alleen radio of tv: het gaat om alle mogelijke middelen op elke plek waar je doelgroep in aanraking komt met jouw merk.
  4. Met audio – en dus ook het medium radio – bouw je aan je merk.
  5. Indien juist toegepast, zien we positieve effecten op onder andere merkherkenning en aankoopbereidheid.

Wil je meer weten over de impact en het gebruik van Sonic Branding? Vraag hier de whitepaper van Ster aan.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug