Menu

Goede audio branding zorgt voor meer herkenning, waardering en actie

Audiocommercials met herkenbare en onderscheidende geluidselementen worden beter onthouden. Bovendien worden deze commercials beter gewaardeerd en zetten ze eerder aan tot actie bij consumenten. Dit is gebleken uit een onderzoek dat Qmusic sinds 2020 in samenwerking met onderzoeksbureau InSites heeft uitgevoerd.

Het belang van audio branding

Met de opmars van podcasts en streamingdiensten is het steeds belangrijker om na te denken hoe je merk klinkt en hoe onderscheidend of herkenbaar je merkgeluid is. Daarom heeft Qmusic onderzoek gedaan naar hoe herkenbaar en uniek de auditieve merkelementen binnen een commercial zijn. Deze auditieve merkelementen zijn bijvoorbeeld een slogan, soundlogo of een bepaalde stem. Er zijn meer dan honderd commercials getest.

Commercials met een duidelijke SoundQ worden vaker onthouden (+30%) en men weet veel vaker wie de afzender is (+150%).  

Hiernaast is uit het onderzoek gebleken dat commercials die een goede SounQ bevatten een betere waardering krijgen en meer impact hebben op het gedrag van de consument.

Kenmerken goede audio branding

Uit het onderzoek is gebleken dat goede audio branding vaak de volgende kenmerken bevat:

Zie het volledige onderzoek hieronder.

Downloads
pdf
Meer impact met audiobranding Grootte: 537 KB
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug