Menu

Targeten op relevante momenten boost effectiviteit radioreclame

Redactionele effecten van radio

Als radioreclame het publiek bereikt terwijl men relevante activiteiten uitvoert, vergoot de impact van reclame-effectiviteit aanzienlijk op het gebied van betrokkenheid, geheugencodering en herinnering. Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek Hear & Now van onze Engelse collega’s Radiocentre.

Ervaring verandert in een herinnering

Over het onderzoek

In het onderzoek werd neurowetenschap gebruikt om de impact van radioreclame op luisteraars te meten die taken uitvoeren zoals koken, autorijden, sporten, schoonmaken en werken. Het onderzoek meet veranderingen in herinnering, betrokkenheid en geheugencodering; het proces, cruciaal voor de reclame-effectiviteit, om een ervaring in een herinnering te veranderen.

Het onderzoek bouwt ook voort op eerdere studies die de redactionele effecten van radio aantonen. Het Emotional Multiplier-onderzoek van Radiocentre toonde aan dat luisteraars twee keer zo gelukkig zijn als ze naar de radio luisteren dan als ze geen media consumeren. Het sfeer verhogende redactionele effect loopt door tot in de reclameblokken, waardoor de betrokkenheid bij commercials met 30% toeneemt. Uit dit onderzoek blijkt dat adverteerders hierop kunnen voortbouwen door zich op dat moment te richten op activiteiten, waardoor meer betrokkenheid bij het geadverteerde merk wordt gecreëerd.

Downloads
pdf
Rapport Hear and Now Grootte: 6 MB
pdf
Rapport Radio the Emotional Multiplier Grootte: 2 MB
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug