Menu

Radio als prestatieverhoger

Radio efficiënt voor actie en merkcampagnes

Het Bureau de la Radio (de Franse branchevereniging voor radio’s) heeft opdracht gegeven om een ​​onderzoek uit te voeren naar de effectiviteit van radio. De resultaten van het onderzoek tonen o.a. aan dat radio een competitief medium is dat een hoge ROI levert en efficiënt is voor promotionele communicatie en merkcampagnes.

Resultaten

De ROI op korte termijn over de vier sectoren bedroeg € 5,30. Als we kijken naar de totale impact, zijn de ROI en de bijdrage van radio op de lange termijn versterkt met gemiddeld € 7,70 aan inkomsten per € 1 geïnvesteerd in radio, binnen de vier sectoren die in het onderzoek zijn opgenomen. De resultaten waren zelfs nog indrukwekkender voor de detailhandel, waar € 1 geïnvesteerd in de radio gemiddeld € 15,40 aan inkomsten opleverde. Bovendien toonde het onderzoek aan dat 90% van de radiocampagnes baat zou kunnen hebben bij investeringsverhogingen zonder enig risico op verzadiging.

Het combineren van radio met andere media, werkt radio als een booster, vooral in combinatie met tv die tot 13% meer campagne-efficiëntie oplevert (in het geval van detailhandel). In online media werkte radio in synergie met zoeken, wat in het geval van telecommunicatie 9% toevoegde aan de efficiëntie van campagnes.

In 70% van de gevallen stond radio in de top 3 van meest effectieve media voor B2B-publiek. Radio-ROI was ook effectiever dan de gemiddelde ROI van mediaplannen bij het bereiken van hoogwaardige klanten.

In het geval van de detailhandel was radio 40% effectiever dan andere offline kanalen die online verkoop genereerden en waren investeringen in radio 10% winstgevender dan gemiddelde media-investeringen.

Radio genereerde +40% ROI op promotionele berichten versus niet-promotionele berichten.

Onderzoek

Het onderzoek, uitgevoerd door ekimetrics, richtte zich op vier sectoren: automobiel, telecommunicatie, verpakte consumentengoederen (CPG) en detailhandel. Het econometrische model dat in de studie werd gebruikt, was de MMM (‘Marketing Mix Modelling’) – waarin alle marketinghefbomen en externe factoren (seizoensinvloeden, concurrentie, enz.) die van invloed zijn op de verkoop, zijn geïntegreerd. Dankzij een breed scala aan historische gegevens en een grote verscheidenheid aan verschillende situaties, stelt Ekimetrics dankzij statistische modellering in staat om de impact van 30 factoren tegelijk te analyseren en de manier waarop elk kanaal bijdraagt ​​aan de prestaties te isoleren en te meten.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug