Menu

Fictieve campagne toont kracht combinatie radio en buitenreclame

Radio en buitenreclame versterken elkaar

De campagne voor de fictieve ‘Plankton Pannenkoek’ toont feilloos aan dat radio en buitenreclame elkaar versterken. Al na één week herinnerde 39% van de Nederlanders zich de campagne, genereerde het tot dan toe onbekende product 9% merkbekendheid en werd de website door meer dan 30.000 mensen bezocht.

Case Plakton Pannenkoek

Eind februari 2020 was Nederland in de ban van de Plankton Pannenkoek, een lichtgevende pannenkoek met extra bouwstoffen. In de week van 18 t/m 25 februari waren de posters van Plankton Pannenkoek overal te zien in het digitale en analoge Nationale Abri-netwerk van JCDecaux in 35 steden. Tegelijkertijd liep er op Qmusic een landelijke radiocampagne van circa 10 commercials per dag.

Fictieve campagne

Het betrof echter een fictieve campagne van JCDecaux en Qmusic zelf. Het doel was om de effectiviteit van radiocampagnes (audio) in combinatie met buitenreclamecampagnes (visueel) te meten. De combinatie van radio- en buitenreclame is namelijk een krachtige audiovisuele mediacombinatie, die een zeer snelle bereiksopbouw combineert met relatief lage productiekosten.

Merkbekendheid

Slechts na 1 week wist het niet bestaande merk Plankton Pannenkoek al grote bekendheid te genereren. Uit onderzoek van Mindshare blijkt dat maar liefst 39% van Nederland herinnert de campagne te hebben gezien en/of gehoord. Onder degenen die in contact zijn gekomen met zowel radio als buitenreclame is dat zelfs 52%.

In één week tijd heeft het tot dan toe onbekende merk een merkbekendheid van 9% gerealiseerd. Onder degenen die in contact zijn gekomen met zowel radio als buitenreclame is dat zelfs 16%. Daarnaast telde de website planktonpannenkoek.nl de eerste week al ruim 30.000 unieke bezoekers. Doordat het om een fictief product gaat weten we dat de gevonden effecten volledig aan de media-inzet toe te schrijven zijn.

Campagneherkenning

Daarnaast zien we duidelijk dat radio en out of home elkaar enorm versterken. De effectiviteit van de campagne is aanzienlijk groter wanneer men in aanraking komt met zowel radio als buitenreclame, dan wanneer men maar met één van de mediavormen in contact komt. Zo is de campagneherkenning 55% hoger dan wanneer men alleen radio heeft gehoord en 39% hoger dan wanneer men alleen met OOH in contact is geweest.

Waardering

De creaties van beide mediatypen worden ook zeer goed gewaardeerd: zowel de radiocommercial als de buitenreclame-uiting wordt ver boven het gemiddelde beoordeeld als opvallend, aansprekend, interesse wekkend en ze stimuleren om informatie op te zoeken.

Plankton Pannenkoek Feiten & Resultaten

Inzet

Effectmeting (doelgroep 20-49 jaar)

Google Analytics

Besluister
Plankton pannenkoek Commercial
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug