Menu

Vier nieuwe luisteraartrends in podcasting

SXM Media Podcast Trends Report uit VS geef inzicht in gedrag nieuwe podcastgebruikers

Brad Hill geeft op de website RAIN News duiding aan het rapport en er zijn begeleidende video’s van betrokkenen. Hieronder kort de conclusie met de vier trends. Zou dit ook voor de Nederlandse podcastmarkt gelden? In ieder geval iets om over na te denken.

  1. Een nieuw luisteraarprofiel
    De nieuwe podcastgebruikers zijn jonger met voorkeuren voor het diversiteitsrepresentatie en ze luisteren (nog?) lang niet zoveel als oude luisteraars.
  2. Een nieuw luisterdoel
    Nieuwkomers luisteren minder naar nieuw en meer om te ontsnappen aan het nieuws. Iedereen, oud en nieuw, houdt van comedy.
  3. Rusteloze luisteraars
    Het is logisch dat nieuwe luisteraars podcasting met meer experimenteel gedrag benaderen dan oldtimers die klaar zijn met hun favoriete programma’s.
  4. Advertentieacceptatie
    Host reads zijn traditioneel en uniek voor de categorie, maar allerlei vooraf opgenomen advertenties komen steeds vaker voor. In een recent rapport van IAB werd 84% van de podcast-advertentie-inkomsten geleverd via dynamisch ingevoegde spots. Volgens SXM Media zijn nieuwe luisteraars de drijvende kracht achter de acceptatie hiervan. Dat is logisch, omdat nieuwe luisteraars zich niet bewust zijn van de tradities van de podcast-industrie die aan verandering onderhevig zijn.

Lees verder op de website van RAIN news geplaatst op 25 mei 2022

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug