26 koffers, 26 stemmen en een prijzenpot van € 100.000. Dat is 538 Stemmenjacht. De Nationale Postcode Loterij, Talpa Network en Abovo Media sloegen de handen ineen met dit spannende en meeslepende radiospel.
De uitdaging
Het doel van deze campagne is om zowel de merkoverweging als de intentie om deel te nemen aan de Nationale Postcode Loterij te verhogen. Door het merk op een creatieve en aansprekende manier onder de aandacht te brengen, wordt ernaar gestreefd dat consumenten niet alleen bekend raken met het merk, maar ook gemotiveerd worden om actief deel te nemen aan de loterij.
Hoe werd dit aangepakt?
Radio 538 introduceerde met succes de 538 Stemmenjacht, waarbij de zender op zoek ging naar 26 stemmen van bekende Nederlanders. In de studio stonden de beruchte en bekende 26 genummerde koffers van Miljoenenjacht. Bij elke koffer hoort een audiofragment met de stem van een BN-er én een geldbedrag. De totale waarde van de bedragen was 100.000 euro. Moeilijke stemmen hadden een hogere waarde, variërend van 500, 1000 tot 20.000 euro. Tijdens het spel werden extra hints en verlengde quotes ingezet. Aanmelden kon via de 538 app of website, waar geselecteerde kandidaten te horen kregen in welk uur ze konden deelnemen.
Welke media is er ingezet?
Radio
Online
Merk & Imago
De sponsorcampagne met Radio 538 Stemmenjacht heeft aanzienlijke positieve effecten gehad op het merkimago van de Nationale Postcode Loterij en de perceptie onder niet-deelnemers. Na de campagne is er een verbetering zichtbaar in hun houding, een toename in overweging om mee te doen, en een hogere spontane bekendheid van het merk. Het imago van de Nationale Postcode Loterij is vooral sterker geworden op gebieden zoals betrouwbaarheid, plezier om mee te doen, winkanskansen, bijdrage aan goede doelen, en veiligheid om deel te nemen.
Luisteraars
Radio 538 Stemmenjacht heeft ook directe invloed gehad op de luisteraars van Radio 538: een derde van de respondenten is door het programma meer gaan luisteren naar het radiostation. Bovendien vindt 61% van de respondenten het spelprogramma leuk, terwijl slechts 9% aangeeft het niet leuk te vinden.
Stemmenjacht breidt uit
Na het succes van Stemmenjacht start op 30 september een vervolgcampagne op Radio 538. Naast radio en social media wordt het partnership verder uitgebreid en maakt Stemmenjacht nu ook deel uit van de Out of Home-campagne van Radio 538.
Een succesvolle samenwerking
538 Stemmenjacht is een ideale samenwerking, waarbij we de succesformule van Postcode Loterij Miljoenjacht interactief maken voor 538 luisteraars. Door een zoektocht naar stemmen van bekende Nederlanders te combineren met de welbekende gouden koffers uit Miljoenenjacht. En natuurlijk zijn er mooie geldprijzen te winnen. Met deze samenwerking bouwen we op een creatieve manier aan een positieve merkbeleving. En met succes. Want we zien dat meteen terug in de resultaten
Koen Coopmans, Team Lead Acquisition Marketing bij Nationale Postcode Loterij
Voor een succesvol branded partnership met een radiozender is het van groot belang dat er een logische match is tussen het merk en de zender. Daarnaast is het essentieel om een actiemechanisme te gebruiken dat goed te begrijpen en eenvoudig uit te leggen is, zonder al te veel complexiteit. In dit geval is het de combinatie van het mechanisme uit het bekende tv-programma Miljoenenjacht en de perfecte vertaling naar de audiovariant Stemmenjacht, die naadloos aansluit bij de zender. Dit maakt deze campagne bijzonder succesvol
Evert Bronkhorst, Strategy Director bij Abovo Media
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.