Menu

Alles wat marketeers moeten weten over sonic branding

Wat betekent het echt om je audiomerkidentiteit te vinden en te verwoorden?

Hoe een merk ‘klinkt’, is nu meer dan ooit een onderdeel geworden van de individuele en onderscheidende merkidentiteit als een visueel logo, servicebeleving, reclame en product en dienst.

Dat komt omdat geluid – en belangrijker nog, stem – steeds belangrijker wordt in de wereld waarin we leven. Kijk maar eens wat de digitalisering met zich mee heeft gebracht, aangezien het elk aspect van ons leven doordringt. We werken met allerlei spraak gestuurde producten, contactpunten en diensten, variërend van gesprekshandel en zelfbedieningsmenu-opties tot spraak gestuurde lichtschakelaars en huisbeveiligingseenheden, elektronische apparaten, mobiele telefoons, gezondheidsapparatuur en meer.

CMO bekijkt waarom sonic branding een van de populairste trends is voor merkstrategie in 2022 en vraagt de experts: wat betekent het echt om je audiomerkidentiteit te vinden en te verwoorden?

In het artikel op de CMO website kun je er alles over lezen, hier de belangrijkste insights:

Het is een slagveld in een zeer gefragmenteerd landschap en alle tools die de marketeer in petto heeft om cohesie toe te voegen en opvallendheid op te bouwen, moeten worden gebruikt. Ondanks dit alles heeft slechts ongeveer 20 % van ’s werelds top 100 merken enige vorm van definieerbare sonische identiteit.

Global Creative Strategy Director bij MassiveMusic, Roscoe Williamson: “

Sonic branding zorgt voor een persoonlijkheidslaag die impact zal hebben, ongeacht de lengte van het advertentieblok. Merken die in 2022 investeren in onderscheidende audio-assets zullen een concurrentievoordeel hebben.

Oprichter en audio-expert van Resonance Sonic Branding, Ralph van Dijk

Audio is een persoonlijk, één-op-één medium waarvoor geen scherm nodig is, waardoor het een ongelooflijk krachtig, draagbaar en toegankelijk medium is voor zowel consumenten als marketeers.

Geluid is het snelste menselijke zintuig, sneller dan geur, smaak, zicht en zelfs aanraking. Combineer dat met het feit dat muziek emotie oproept, een belangrijke drijfveer voor merkloyaliteit, en het potentieel voor geluid in branding – van gepatenteerde navigatiegeluiden tot volledige anthems – is glashelder.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Academy
NLO cijfers Nieuws Over Audify
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596