Menu

Do’s en don’ts van sonic branding

Dus hoe zorg je ervoor dat je aan sonic branding doet en niet alleen een nieuwe jingle maakt?

Mensen willen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van het merk. Op welk niveau je ook aan sonic branding kunt doen, begin ergens mee. Omdat de wereld luistert.

Voorkom haast tot executie

Bureaus hanteren een proces van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, gedetailleerde workshops, sonic moodboarden en een grondige concurrentie-audit.

Alleen dan kunnen we een duidelijke strategie en goed gedefinieerde criteria definiëren om gedurende het hele proces als een ‘noordster’ te dienen. Muziek is erg subjectief en dit proces helpt om persoonlijke smaak te scheiden van wat nodig is voor het merk.

Creëer sonische systemen en strategieën die het merk toekomstbestendig maken

Beknibbel niet op de onderzoeksfase. Dat is essentieel als het gaat om het creëren van een originele merksound en het verbinden van de puntjes tussen de verschillende onderdelen van je organisatie.

Onderscheidend is van vitaal belang

We verzamelen elk stuk materiaal voor merk – positionering, reclame, doen op ons onderzoek, we spreken met klanten. We leven en ademen het merk. Met die klant bedenken we waar het merk voor staat. Stel dat de klant een bank is: we zijn er niet in geïnteresseerd dat ze veilig zijn – dat zijn tafelinzetten. We kijken naar de dingen die naar buiten komen als we met mensen praten, intern, extern, callcenters, producten. Wat zijn de kwaliteiten waar het merk echt voor staat? Het kan zoiets zijn als ‘betrouwbaar’; een basiswoord, maar mijn betrouwbaarheid is anders dan die van jou en ze zouden ook anders klinken. Denk aan geluid als een persoon; we hebben bepaalde kenmerken. Van daaruit laten we ze verschillende manieren zien om dat te verwoorden.

Voegt het merkwaarde toe en kan het de aandacht trekken?

Ga niet voor een explosie van zinloos geluid. Impact zonder betekenis kan afleidend en contraproductief zijn. Pas je muziek altijd aan op de context van de boodschap. En verwar sonic branding niet met entertainment. Het gaat niet alleen om het plaatsen van een trendy nummer in een trendy advertentie. Het is een taal. Het heeft een taak te doen, en die taak is merkverbetering.

Vergeet ook de noodzaak van governance en rapportage niet

Een sonisch merk moet gebruiksvriendelijk zijn en een gebruiksmandaat hebben van de top van de organisatie. Dit moet voor alle creatieve partnerbureaus duidelijk zijn. Vergeet ten slotte niet om de effectiviteit en gezondheid van je sonic branding bij te houden. Werk samen met een partner die je kan helpen evalueren hoe goed de audio assets worden ingezet in verschillende markten en welke impact dit heeft.

Speel het lange spel

Wees niet teleurgesteld als je niet meteen het gewenste antwoord van de consument krijgt. We zien de impact op recall en merkassociatie aanzienlijk groeien na een paar maanden in-market.

Authenticiteit hoog in het vaandel

Vergelijk de authenticiteit van audiobranding met de toegenomen vraag van klanten naar organisaties om meer sociaal, cultureel en ecologisch verantwoord te zijn. Veel organisaties zeggen: we steunen dit boven dat, we doen dit en komen ergens voor op. Maar dat was alles wat ze aan het doen waren, ze maakten er geen back-up van. Dat ziet de klant. Ze luisteren naar alles. Je bent gewoon jezelf, en de beste jij die je kunt zijn.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Academy
NLO cijfers Nieuws Over Audify
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596