Menu

Podcasts en influencermarketing

Hoe bedrijven hun influencermarketing naar een hoger niveau tillen met branded podcasts

Ontdek hoe branded podcasts influencermarketing transformeren. Leer waarom merken podcasts gebruiken voor diepere betrokkenheid, authentieke connecties en gerichte leadgeneratie met influencer-partnerschappen.

Met de opkomst van de creator-economie maakt 40% van de marketeers gebruik van de kracht van influencers. De strategie blijkt succesvol te zijn, aangezien 63% van de marketeers aangeeft dat door influencers gegenereerde content beter presteert dan door het merk aangestuurde content. Waarom? Influencers brengen een gevoel van herkenbaarheid en vertrouwen over naar het publiek, iets wat voor merken vaak moeilijk zelf te realiseren is.

De kracht van influencermarketing

Influencermarketing is de afgelopen jaren sterk gegroeid, omdat het, wanneer het goed wordt uitgevoerd, niet overkomt als een promotionele tactiek, maar eerder als een aanbeveling van een vriend.

In feite is 63% van de consumenten geneigd producten te kopen van een influencer die ze volgen, en 66% van de Gen Z en Millennials zegt dat ze de meningen van influencers net zo vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden.

Op deze manier gaat de impact van influencers verder dan alleen het creëren van merkbekendheid—het bevordert langdurige relaties met consumenten. Wanneer influencers hun ervaringen en aanbevelingen delen, resoneert dit op een persoonlijk niveau, iets wat traditionele reclame vaak niet kan bereiken.

Podcasts + influencermarketing = Een perfecte match

Wanneer we denken aan influencermarketing, denken we meestal aan Instagram en TikTok, maar sommige van de meest effectieve influencermarketingcampagnes vinden plaats op (je raadt het al) podcasts.

In deze blog duiken we in waarom zoveel merken naar podcasts kijken om hun influencermarketingstrategie te verbeteren en hoe jij deze tactieken kunt gebruiken om:

Waar podcasts en influencers elkaar overlappen

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven influencers kunnen integreren in hun branded podcasts. Hier zijn drie van de meest voorkomende:

Influencers uitnodigen voor je branded podcast
Een manier om je influencermarketingstrategie te verbeteren is door een gevestigde influencer uit te nodigen als gast op je podcast. Dit heeft vele voordelen, zoals het vergroten van de geloofwaardigheid van je show, het opbouwen van een relatie met de influencer en hun managementteam, en (natuurlijk) het bereiken van hun loyale fanbase.

Een influencer inhuren om je branded podcast te presenteren
Terwijl veel merken kiezen voor een interne host, zoals een CEO of een C-suite executive, kiezen anderen ervoor een influencer uit hun niche in te huren. Hoewel beide benaderingen voor- en nadelen hebben, elimineert het inhuren van een influencer de noodzaak voor professionele coaching, brengt het sociale krediet naar je serie en zorgt het ervoor dat je vanaf het begin een bestaande doelgroep hebt voor je podcast.

Podcast hosts die influencers worden
Last but not least zijn er de podcast hosts die influencers worden. In tegenstelling tot de twee bovenstaande methoden, is deze tactiek zeker afhankelijk van de lange termijn en moet het met moeite worden opgebouwd. Echter, met veel consistentie, toewijding en waardevolle gesprekken, is het absoluut mogelijk.

Podcast hosts hebben vaak veel invloed op hun publiek, aangezien 83% van de Gen Z luisteraars zegt dat hun favoriete podcasters aanvoelen als vrienden, en 62% van de luisteraars een aankoop doet na het horen van een door de host voorgelezen sponsoring.

Hoewel het veel tijd en inzet kost om dit soort gemeenschap op te bouwen, is het op de lange termijn zeker de moeite waard.

Alex Cooper, de host van Call Her Daddy, is een uitstekend voorbeeld van een podcast host die een influencer is geworden. Door haar eerlijke en ongegeneerde kijk op daten en het leven heeft ze een fanbase opgebouwd die zich als vrienden voelt en heeft ze invloed die verder gaat dan de serie zelf. Zo heeft ze evenementen georganiseerd tijdens de Olympische Spelen en haar eigen podcastnetwerk, Unwell, opgericht.

Waarom merken podcasts gebruiken in hun influencermarketingstrategieën
Nu je een beter idee hebt van hoe merken influencers integreren in hun podcasts, laten we dieper ingaan op waarom dit medium zo effectief is gebleken.

Hier zijn enkele manieren waarop audio beter presteert dan andere influencermarketingkanalen:

Thought leadership
Voor 76% van de merken is het opbouwen van thought leadership een belangrijk doel bij het lanceren van een podcast. En het is gemakkelijk te begrijpen waarom: podcasts bieden ruimte voor diepgaande, betekenisvolle gesprekken die expertise en inzichten tonen, waardoor merken zich positioneren als leiders in hun vakgebied.

Bijna de helft van deze merken zegt zelfs dat podcasting een beter instrument is om autoriteit op te bouwen dan andere kanalen.

Wanneer influencers hun kennis delen in een branded podcast, kunnen merken echte waarde bieden aan luisteraars, waardoor het makkelijker wordt om hun vertrouwen en aandacht te winnen.

Bereik jongere doelgroepen
Jongere doelgroepen schakelen traditionele media uit en zoeken onbewerkte, authentieke gesprekken—precies wat podcasts bieden. Zelfs publieke figuren zoals Kamala Harris en Donald Trump verschijnen op populaire shows zoals Call Her Daddy en This Past Weekend with Theo Von om in contact te komen met jonge luisteraars.

Voor merken kan de juiste influencer als gast het verschil maken in het bereiken van deze demografische groep. Uit onderzoeken blijkt dat 61% van de Gen Z luisteraars podcasts gebruikt om op de hoogte te blijven van maatschappelijke kwesties, dus merken die relevante stemmen laten horen, zullen waarschijnlijk meer resoneren.

Betrokkenheid en verbinding
Door in te spelen op het rauwe, herkenbare formaat van podcasts krijgen merken de kans om echte relaties op te bouwen met hun publiek. In tegenstelling tot een snel social media-bericht of blog, bieden podcastafleveringen ruimte voor langere, meer boeiende gesprekken – die gemiddeld meer dan een half uur duren.

Het toevoegen van influencers aan de mix stelt merken in staat om hun merk te humaniseren en in contact te komen met een al zeer betrokken, loyale doelgroep op een manier die oprecht aanvoelt, en op een platform dat ze al vertrouwen.

Nauwkeuriger leadgeneratie
Een van de grootste voordelen van het combineren van influencermarketing met branded podcasts is het potentieel voor zeer gerichte leadgeneratie. In tegenstelling tot traditionele advertenties, die vaak onpersoonlijk aanvoelen, stellen branded podcasts met influencer-gasten merken in staat om specifieke, zeer betrokken doelgroepen te bereiken die al geïnvesteerd zijn in de stemmen die ze vertrouwen.

82% van de merken zegt dat ze dankzij deze gerichte aanpak leads van hogere kwaliteit verkrijgen, en 72% van de merken noemt leadgeneratie als een primair voordeel na de lancering.

Gemak
Een ander voordeel van podcasts is het gemak: luisteraars kunnen afstemmen terwijl ze onderweg zijn, of ze nu pendelen, sporten of huishoudelijke taken doen.

Dit gemak komt terug in de statistieken: 71% van de mensen zegt dat ze podcasts luisteren omdat ze kunnen multitasken. Met dit in gedachten is het geen verrassing dat 79% van de luisteraars de voorkeur geeft aan luisteren via hun telefoon, waardoor podcasts de perfecte metgezel zijn voor een on-the-go levensstijl.

Omdat luisteraars al voorbereid zijn op multitasken, worden branded podcasts met influencer-gasten de ideale keuze om doelgroepen te betrekken, waar ze zich ook bevinden, en impactvolle contactmomenten te creëren zonder dat er een scherm of ononderbroken aandacht nodig is.

Beste manieren voor het combineren van influencermarketing en branded podcasting

Zoals we hebben vastgesteld, zijn branded podcasts een geweldig medium om je influencermarketingstrategie uit te breiden; echter, alleen maar een influencer uitnodigen voor de show van je bedrijf is niet voldoende om succes te behalen.

Hier zijn enkele dingen die we altijd aanbevelen aan merken die ervoor kiezen om samen te werken met influencers op podcasts:

Hoe je influencers kunt vinden om op je podcast uit te nodigen

Als je geïnteresseerd bent in het uitnodigen van influencers voor je podcast, zijn hier drie manieren om je samenwerking op te zetten:

Samenwerken met een full-service podcastbureau
Als je merk serieus is over podcasting en het budget heeft, raden we aan om samen te werken met een full-service podcastbureau. De ervaren teams van podcastprofessionals zullen alle aspecten van je serie afhandelen – van conceptie en productie tot distributie en promotie.

Naast de hoog gekwalificeerde teams beschikken podcastbureaus over uitgebreide netwerken en voegen ze een laag van geloofwaardigheid toe wanneer ze contact opnemen met de grote namen die je op je merkshow wilt hebben.

Influencermarketingplatformen
Influencermarketingplatformen zijn ontworpen om bedrijven te helpen hun influencermarketinginspanningen te stroomlijnen, waardoor het gemakkelijker wordt om in contact te komen met de juiste influencers en campagnes efficiënt te beheren.

Deze platformen helpen je influencers te ontdekken die aansluiten bij je doelgroep, beheren outreach en campagne-logistiek, volgen prestatiestatistieken zoals betrokkenheid en bereik, en verzorgen betalingen. Populaire opties zijn Aspire en Upfluence.

Podcast guesting tools
Als je niet het budget hebt voor een full-service podcastbureau maar toch wilt blijven werken met podcast-specifieke diensten, zijn er een paar tools die zich richten op podcastgastoptredens.

We raden aan de volgende tools te bekijken:

Ben je klaar om de kracht van branded podcasts en influencers te benutten?

Door influencermarketing strategisch te combineren met podcasting, kunnen merken specifieke, zeer betrokken gemeenschappen bereiken in een formaat dat persoonlijk en handig aanvoelt voor luisteraars. Of je nu influencers uitnodigt als gasten, hen inhuurt als hosts, of podcast hosts ontwikkelt tot influencers, er zijn talloze manieren om deze stemmen op manieren te integreren die resoneren.

Voor merken die hun influencermarketingstrategie naar een hoger niveau willen tillen, bieden podcasts de perfecte combinatie van diepgang, bereik en authenticiteit. Met de juiste partnerschappen en zorgvuldige uitvoering kunnen branded podcasts een gamechanger zijn voor het stimuleren van groei.

Voor het originele artikel, voorbeelden en meer informatie klik hier.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2024 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Me
Nieuws Over Audify
RadioCloud Contact
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596