Menu
Geplaats op 7 januari 2025

‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’ is de meest bekende jingle van Nederland

De Soundlogo Top 30

Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar soundlogo. Het pas gelanceerde ‘En dat voor die prijs’ van Jumbo volgt op de voet. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van soundlogo’s, uitgevoerd door sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketing-bureau Unravel Research.

De soundlogo top-30 toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is de impact van soundlogo’s binnen verschillende sectoren geanalyseerd.

Geluid is een krachtig middel in merkcommunicatie. Hoe klinkt jouw merk? Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Dit onderzoek onderstreept de impact van een goed soundlogo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen. Gaaf dat steeds meer merken profiteren van een effectief soundlogo!

Allard Ruyl, CEO Talpa Media

Soundlogo Albert Heijn de winnaar
Het soundlogo van Albert Heijn blijkt het bekendst en wordt het sterkst aan het merk gelinkt. Albert Heijn scoort zowel op bekendheid (Fame) als onderscheidend vermogen (Uniqueness) bijzonder hoog, respectievelijk 95% en 86%. Bovendien heeft het soundlogo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals ‘catchy’, ‘eigentijds’ en ‘pakkend’. Deze combinatie maakt het een zeer krachtige brand asset.

Onze jingle, ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn,’ is voor veel Nederlanders onmiskenbaar verbonden met ons merk. Dat dit in onafhankelijk onderzoek wordt erkend als het meest herkenbare en gewaardeerde soundlogo, maakt ons enorm trots. Het is fantastisch dat hiermee wordt aangetoond hoe belangrijk herkenbaarheid is om de kracht en effectiviteit van je campagnes te versterken en klanten te raken.

Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn

Bevindingen
Naast Albert Heijn zijn de soundlogo’s van Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat het bekendst. Ze worden het sterkst aan het merk gelinkt. Langlopende soundlogo’s zoals Hornbach, Douwe Egberts en Unox worden het meest als ‘intens’ ervaren. Deze merkgeluiden zijn ook zeer goed in staat om een breed scala aan emoties aan zich te binden.

De in 2023 vernieuwde soundlogo’s van Odido, Jumbo en Lidl presteren al bijna net zo goed als hun voorgangers. Deze merken laten daarmee zien dat je in korte tijd bekendheid kunt opbouwen met een totaal nieuw merkgeluid.

Campina scoort zowel hoog met hun soundlogo, als met het gezongen ‘Goodmorning’ uit hun campagnes. Dat betekent dat merken de ruimte hebben voor meerdere muzikale herkenningspunten.

De soundlogo top-30 is een initiatief van sonic branding agency TAMBR. Soundlogo’s zijn belangrijk voor het laden van merken. Herkenbaarheid en emotionele impact gaan hand in hand. Voor een optimaal soundlogo is het belangrijk deze twee aspecten samen te laten werken. Strategisch gebruik van soundlogo’s biedt groeikansen. Merken die wel al goed scoren op emotionele impact dienen hun geluid vaker in te zetten om hun bekendheid te vergroten. Daarnaast is het belangrijk om het soundlogo over alle mediumtypen heen te laden voor het meest optimale effect.

Willemijn van Hussen, Commercieel Directeur bij TAMBR

Klik hier voor meer inzichten in de prestaties van soundlogo’s en ontdek welke soundlogo’s de grootste impact maken.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2025 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Me
Nieuws Over Audify
RadioCloud Contact
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596