Menu

Hoe Nike in een digitale valkuil terechtkwam

De valkuil van Nike

Nike, ooit een schoolvoorbeeld van sterke merkstrategie, verloor de afgelopen jaren miljarden aan beurswaarde door een doorgeschoten focus op data en een Direct-to-Consumer (DTC) aanpak. De strategie leek aanvankelijk succesvol, vooral tijdens de pandemie, maar onthulde al snel ernstige tekortkomingen. Nike negeerde essentiële marketingprincipes, zoals het belang van massamedia, brede marktpenetratie en consistentie in merkcommunicatie. Dit gaf concurrenten de ruimte om terrein te winnen, terwijl Nike worstelde met afnemende betrokkenheid van klanten en een merk dat aan kracht verloor.

Belangrijkste lessen uit deze case:

Conclusie:
Merken kunnen niet overleven op alleen digitale strategieën en data. Klassieke principes, zoals brede zichtbaarheid via massamedia en het bereiken van nieuwe doelgroepen, blijven cruciaal voor duurzame groei. Nike’s verhaal onderstreept dat balans essentieel is in elke marketingstrategie.

Mee weten? Dit is een artikel van Marketingfacts.nl gebaseerd op dit artikel van Massimo Giunco, geschreven door merkstrateeg Ingmar de Lange.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2025 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Me
Nieuws Over Audify
RadioCloud Contact
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596