Over deze vraag heeft Charlotte Hager (oprichter van Comrecon Brand Navigation, Oosterijk) zich gebogen in het nieuw onderzoek Plantet Audio. Haar onderzoeksgroep bestond uit 3400 gebruikers tussen de 16 en 52 jaar. Gebaseerd op haar onderzoek heeft ze onder andere geconcludeerd dat de personalisatie van audio zal groeien.
Om te weten hoe de audio in de toekomst er uit ziet, ontkomen we er niet aan om kort stil te staan bij het verleden. In de jaren 80 waren de vormen waarop audio werd geconsumeerd veel beperkter dan vandaag de dag. Het audiogebruik bestond uit FM radio en de audiodragers waren: vinyl, cd’s en cassettes.
Het huidige landschap is in de afgelopen decennia natuurlijk meer divers geworden. Naast een groot streaminglandschap zijn er diverse radiodistributievormen ontstaan zoals DAB+ en IP. Aangevuld met het recent ontdekte podcast eiland.
De grote vraag is: hoe zal audio in de toekomst worden gebruikt? Het onderzoek Planet Audio concludeert dat er een nieuwe audio union gecreëerd wordt. De huidige kanalen als FM radio, streaming services, podcast en webradio gaan in 2025 meer samensmelten. Podcast zal, in tegenstelling tot de huidige positie in het audiolandschap, geen afgelegen eiland meer vormen en steeds meer in verbinding staan met radio. Zodat de verschillende mediumtypen elkaar kunnen versterken.
Centrale toegang tot audio content zal steeds gewoner worden en op één device plaatsvinden. Het gebruik van audio zal sterker afhangen van de mood en persoonlijke routine van de gebruiker. Dit resulteert in verregaande personalisatie van audio. Denk bijvoorbeeld aan Artificial Intelligence (AI) technieken die, op het moment dat je op vrijdagmiddag in de auto stapt, de playlist afspeelt met jouw favoriete vrijdagmiddaghits of de podcast afspeelt die je aan het luisteren was.
De alom aanwezige audio leidt ook tot een sterke tegenreactie. Door het enorme media-aanbod zullen mensen ook steeds meer op zoek gaan naar een omgeving zonder media. Deze bewuste switchoff zal je onttrekken aan de waan van de dag. Op Silent Island kun je rust vinden en ontspannen en even helemaal offline zijn. Maar voor komende zomer heb ik nog een ticket geboekt naar podcast eiland.
Bron: Radio Days Europe 2019, door Herbert Codée
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.