Digitaal audio luisteren wordt steeds populairder en neemt toe in bereik en luistertijd. Analyses en onderzoek van mediabureaugroep GroupM, uitgevoerd in opdracht van Talpa Radio en Qmusic, tonen aan dat campagnes waarbij digital audio aanvullend op lineaire radio wordt ingezet resulteren in additioneel bereik en betere herkenning.
Wanneer 10% of 20% van de campagne digitaal wordt ingezet, is het netto bereik hoger dan wanneer 100% van de commercials op lineaire radio op FM wordt ingezet. Dit blijkt uit bereikanalyses naar luistercijfers van onderzoeksbureau GfK (GXL, doelgroep 20-49 jaar). Afhankelijk van de inzet resulteert de toevoeging van digital audio in 2 tot 6 procentpunt extra netto bereik. Hoe groter de campagnes, hoe groter het additioneel bereik. Daarnaast loopt bij grotere campagnes ook het aantal effectieve contacten (3 tot 6 keer bereikt) op.
Naast impact op bereik, is ook de impact op de herkenning van commercials hoger onder mensen die zowel FM-radio als digital audio luisteren, dan onder luisteraars die alleen via FM luisteren. In een ander onderzoek van GroupM zijn negen campagnes onderzocht waarin FM radio in combinatie met digital audio is ingezet. De onderzochte campagnes betreffen verschillende merken in verschillende productcategorieën. Gemiddeld ligt de herkenning absoluut 8 procentpunt hoger.
Digitale audio wordt meer en meer standaard meegenomen in audio-plannen. Niet alleen voegt dit effectief bereik toe, er kan ook impact worden gecreëerd door relevantie toe te passen en gebruik te maken van de mogelijkheden die digital audio biedt, zoals addressability, optimalisatie op locatie en targeting op moment.
Marjon van Diepen (Insights Director GroupM)
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.