Audio-ambassadeur van het jaar is GroupM. Dit bureau werkt zowel top-down als bottom-up vanuit een intrinsieke motivatie aan de ontwikkeling van audio als succesvol reclamemedium. Het is de optelsom van alle activiteiten door de hele organisatie heen. De bureaumensen zijn innovatief en prediken het audio-evangelie. GroupM is een voorbeeld voor andere bureaus om audio op een dergelijke manier te omarmen.
De jury vindt dat het audioambassadeurschap zich kenmerkt als startpunt, naast uitdragen moet de ambassadeur vooral initiatiefnemer en aanjager zijn van wat met audio mogelijk is en effect heeft. Een audioambassadeur zorgt voor een essentiële verandering in de strategie, lange termijn denken over audio is hierbij essentieel. De kernwaarden zijn openstaan voor alle nieuwe opties en innovaties en dus durven. Hieronder de vier genomineerden die allemaal belangrijk bijdragen aan de ontwikkeling van audioreclame en lees wat de juryleden erover zeggen.
D.E heeft gekozen om radioreclame in te zetten voor hun merkcommunicatie, een strategiewijziging en omarming van audio als merkbouwer. Daarbij durfde zij het aan om met Audify een effectonderzoek te doen naar de toegevoegde waarde van radio op de mentale beschikbaarheid van het merk. Uiteraard is de bekende D.E audio-identiteit betrokken in het onderzoek naar de merkassociaties. Mediamanager Hanka de Bruin is een voorvechter van radioreclame en draagt de goede resultaten intern en extern uit, samen met Tsjalling Sijtsma van Havas Media.
Dit merk heeft een audiostrategie en -identiteit ontwikkeld en is van solo video naar een geïntegreerde audiovisuele aanpak gegaan. Zij hebben lef getoond om als FMCG-merk voor audio te kiezen als strategische onderdeel in de merkcommunicatie met mediamanager Guido Weisfelt en Pol Juffermans (Wavemaker) als drijvende krachten achter deze nieuwe aanpak. Zij pakken het podium om andere merken mee te nemen in de audiosuccessen, intern en extern. Friesland Campina heeft een samenwerking met de hele audiowereld voor invulling en uitvoering van de audiocommunicatie.
Deze bureaugroep werkt op alle facetten aan de ontwikkeling van audioreclame, om audio in de volle breedte prominenter te maken en zeer effectief in te zetten. GroupM ínvesteert in audio, in de volle breedte van het medium. Vele personen onder de vlag van GroupM (Remon Buter) zijn hierbij vaandeldragers: Lois Schut en Eva Holtkamp werken aan het Aandachtonderzoek; Rick Toe Water en Joep van der Laan omarmen digitale audio met een focus op podcast, Danae Verpoorten zorgt voor het effectonderzoek en het is Pol Juffermans die adverteerders verbindt aan audio voor het leven.
Willemijn van Hussen en Niels de Jong zijn heel actief met kennis verspreiden over het vak sonic branding; ze delen veel artikelen, spreken vaak op bijeenkomsten, brachten de Soundlogo top 30 uit, onderzoeken de effectiviteit en delen kennis over audio en creatie via onder andere sessies met ADCN. Ze zijn zeer open minded en bekijken alle mogelijkheden, heel inhoudelijk in de breedte van het merk. TAMBR zoekt de publiciteit op en heeft een duidelijke voortrekkersrol als het gaat om audio-identiteit. Ze maken veel geluid in de markt.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.