Tijdens de Dag van de Audio op 12 oktober reikte Audify drie audioreclame-awards uit. De jury beoordeelt de radiocommercials op creativiteit, uniciteit en effectiviteit met aandacht voor opvallendheid in het reclameblok, het audio-ambacht, boodschap-overdracht en vooral met attentie voor wat het met de luisteraar doet.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wint met de campagne Bandencheck de publieksprijs. Er is flink gestemd op de website van Audify, de pakkende commercials met de boodschap in rap om je banden op tijd te checken kreeg 28% van de stemmen.
Adverteerder dé VakantieDiscounter wint met de campagne ‘Kijk, dat zijn VakantieDiscounters’ de vakjuryprijs. De absurdistische commercials voelen niet als reclame. Je krijgt een glimlach bij het luisteren. Je ziet de herkenbare situaties zo voor je, je voelt de pijn. De commercials voldoen op alle criteria en disciplines. Jaloersmakend werk. Aldus de jury.
Er waren zes genomineerde radiocommercials en campagnes voor de vakjuryprijs en de publieksprijs. Ze zijn een voorbeeld voor goede radioreclame en verdienen allemaal applaus. Beluister de creaties hieronder en lees wat de jury te zeggen heeft.
Deze campagne haalt het onderste uit de kan voor een dergelijk product. Een saai onderwerp wordt levendig gemaakt. Heel knap om het zo tussen de oren te krijgen. Je krijgt bijna zin om je banden te checken. Goede copy van de rap met goede versies die je onthoudt en dus effectief.
De commercials zijn opvallend goed met de bevreemdende geluiden en door de verbeeldingskracht. Het rustige tempo is sterk gekozen, past bij het vakantiegevoel. Geluid is heel goed ambachtelijk uitgevoerd. De drie commercials binnen de campagne zijn consistent opgebouwd met een herkenbare tune, heel slim gedaan gebaseerd op merkherkenning.
De consistentie in de merkcommunicatie is goed naar het medium radio gebracht. Heel mooi gemaakt met de herkenbare geweldige muziek. De stemmen zijn goed gecast. Herkenbaar door de alledaagse gesprekken. Een hele mooie merkcampagne.
Strategisch opvallend goed dat radio is ingezet voor een boekpromotie. Een sterk concept vanuit het boekinzicht ontwikkeld. Creatieve campagne met triggerende scripts in verschillende varianten met de types. Geen standaard stem maar Kluun zelf is de voice-over.
Origineel concept dat aanspreekt door grote herkenbaarheid. Goede opbouw binnen de campagne, het evolueert mee met de resultaten van de blokfluitles. De commercials trekken direct de aandacht door de fantastisch irritante blokfluitgeluiden.
De jury kiest hier om één versie uit de campagne te nomineren, ‘Die schoenen’. De datingsituatie is heel goed geschreven. De storytelling in de commercial doet denken aan een host read in een podcast.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.