Op 17 september beoordeelde een vijfkoppige jury 22 cases voor de beste audioreclame 2024. De jury vond het niveau van de commercials beter dan vorig jaar, een verheugende ontwikkeling.
In eerste instantie was er een categorie-indeling met een prijs voor radiocommercials en voor podcastreclame. De jury heeft besloten deze categorieën aan te passen naar audiocommercial in het algemeen. De prijs voor podcastreclame komt te vervallen en daarvoor in de plaats komt vanaf 2025 een nieuwe categorie.
Vijf adverteerders zijn genomineerd voor de Audify Award Beste Audiocommercial 2024.
De commercial geeft een knipoog naar de spreekwoordelijke 'duck test'. Deze uitdrukking wordt gebruikt wanneer iets wel heel erg waarschijnlijk is: 'If it looks like a duck, quacks like a duck and walks like a duck, it's probably a duck'. In het geval van de nieuwe vegetarische Valess Chik'n Filet gaat dit echter niet op. De commercial gaat heerlijk over de top door wel heel vaak te benoemen wat het uiteindelijk niet is. Zeer scherp. Daardoor springt de commercial eruit in het reclameblok.
De Nederlandse Spoorwegen voerden een grote campagne gedurende het hele jaar met als doel machinisten, conducteurs en medewerkers veiligheid en service te werven. De commercials vallen op in het blok door de aanstekelijke song. Waardoor de aandacht van de luisteraar bij de commercial blijft hangen. Dezelfde muziek wordt ook op TV gebruikt en daardoor is de campagne heel herkenbaar voor de luisteraar.
“Honden zijn trouw, lief en soms onhandig. Die enthousiaste kwispelaars storten zich nog weleens in de problemen. Oh ooh! Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken met de Huisdierenverzekering van OHRA.” Met dit concept is ook een Katten-versie gemaakt binnen de campagne om huisdierenbezitters te overtuigen van het nut van een goede verzekering. De commercials hebben een zeer goed sound design en de verhalen zijn heel herkenbaar.
Doe maar apart zet zich in om consumenten bewust te maken en te motiveren tot het apart inleveren van elektronisch afval. Deze ‘aparte’ radiocampagne, met vier hoofdcommercials en een tagon, is ontwikkeld om dit doel te bereiken. De commercials zijn heel opvallend, hebben stopping power in het blok, mede omdat met het woord ‘apart’ als homoniem gespeeld wordt. Ook de karakters acteren goed en daarmee is de commercial een goed beeldend verhaal.
“In de hectiek van alledag vergeten we nogal eens te ontspannen. De ratrace stopt eigenlijk nooit. Terwijl er overal en altijd wel een stukje vakantie voor je om de hoek ligt. Verstopt in de vaak meest banale en vaak zelfs irritante dingen. Het is slechts een kwestie van omdenken. Je hoeft er alleen maar een beetje voor weg te dromen en je fantasie te gebruiken en voor je het weet, hoor je ineens overal vakantie. Kijk en wie dat kan, die snapt vakantie.” Een campagne met drie verschillende audiocommercials (Heipaal, Vrachtwagen en Salsa Ring Ring) waarin dagelijkse (werk gerelateerde) geluiden overgaan in vakantieland muziek, om mensen aan te moedigen de VakantieDiscounter site te bezoeken. De commercials spelen met sounddesign. En laten je goed luisteren. Het is een nieuwe vorm van het concept van de vorige campagne, die ook de verbeelding van geluid en vakantie echt wist over te brengen op de luisteraar. Hoogwaardige productie en zeer goed gecaste stem.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.