Onderzoek door Amerikaans podcastnetwerk Wondery en Mindshare’s NeuroLab laat zien hoe audiostorytelling beter presteert dan visuele storytelling op sociale media voor emotionele impact in alle categorieën. Podcastadvertenties vergroten het onbewuste merkvertrouwen, de geheugencodering neemt toe en er is een grotere emotionele intensiteit.
Het huidige medialandschap brengt adverteerders de strijd om vertrouwen. Uit het onderzoek van NeuroLab bleek dat podcastadvertenties van twee merken, de vertrouwensfactor voor het merk van negatief naar positief veranderde. Luisteraars vertrouwen de gastheer van de podcast, en dat halo-effect komt het merk ten goede. Maar dit geldt niet voor reclame via sociale media; hetzelfde merk had het tegenovergestelde effect toen het videoadvertenties op YouTube en Facebook plaatste (met dezelfde lengte).
Het is algemeen bekend dat herinneringen die aan emoties zijn gekoppeld, waarschijnlijk in de loop van de tijd behouden blijven en NeuroLab zegt dat ook dit in het voordeel van podcasting werkt. Uit de gegevens blijkt dat podcastadvertenties meestal met een hogere emotionele intensiteit in de hersenen worden gecodeerd dan advertenties op sociale media. Deze intensiteit is bij podcastadvertenties aanhoudend terwijl advertenties op social media de neiging hebben om in de loop van de tijd af te nemen in emotionele intensiteit.
De resultaten toonden ook aan dat audiostorytelling beter presteert dan visuele storytelling voor emotionele impact. Er was een toename van 21% in emotionele intensiteit wanneer hetzelfde merkverhaal alleen hoorbaar werd verteld in plaats van alleen visueel.
Het onderzoek laat ook zien dat podcastadvertenties gemiddeld 9% hoger geheugencoderingsniveau hebben in het brein van een luisteraar in vergelijking met advertenties van hetzelfde merk op sociale media.
In termen van advertentie-indelingen presteerden zowel door de host gelezen als door de producent gelezen spots beter in termen van emotionele intensiteit en geheugencodering. De gegevens toonden een 30% hoger gemiddeld emotioneel intensiteitsniveau van door de host gelezen advertenties vergeleken met advertenties op sociale media.
Bron: Wondery en Mindshare’s NeuroLab
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.