Podcastreclame loopt voorop als het gaat om ontvankelijkheid, aandacht en vooral de effectiviteit
The Ad Bargain is een groot Amerikaans consumentenonderzoek. Respondenten kregen verschillende vragen voorgelegd over hun ontvankelijkheid, aandacht en algemene houding tegenover adverteren via een reeks door advertenties ondersteunde media. Naast deze algemene vragen zijn vragen gesteld over hoe vijf merken werden waargenomen door gebruikers van podcasts, YouTube en streaming TV op vier standaard merkmaatstaven: bewustzijn, gunst, overweging en aankoop.
Belangrijkste bevindingen
- 71% van de podcastluisteraars is bereid meer te leren over de merken die adverteren via podcasts – hoger dan welk ander medium dan ook.
- Podcastluisteraars hebben meer aandacht voor reclame – podcasting laat andere media achter zich in het percentage dat “helemaal” naar de advertenties op podcasts luistert.
- Als gevolg hiervan zijn luisteraars van podcasts eerder geneigd actie te ondernemen:
- 65% geeft aan dat ze waarschijnlijk op zoek gaan naar meer informatie over de merken die adverteren in podcasts;
- 59% zou dergelijke merken aanbevelen aan anderen;
- 53% zou waarschijnlijk een merk kopen waarvan ze een podcastreclame hebben gehoord.
- HelloFresh, een zeer actieve podcast-adverteerder, gaf de beste resultaten. Het verschil tussen de algemene bevolking en podcastluisteraars was:
- 9% voor bewustzijn
- 10% voor gunst
- 9% voor overweging
- 13% voor aankoop
- Wekelijkse podcastluisteraars laten positieve verschillen zien voor alle vijf merken:
- Bekendheid – +5% (CTV en YouTube waren beide +2%)
- Gunst – +4% (CTV en YouTube waren beide +1%)
- Overweging – +5% (CTV +3%, YouTube +2%)
- Aankoop – +9% (CTV en YouTube waren beide +3%)
Nieuwsgierig naar meer? Lees het volledige onderzoek.