Nielsen evalueerde de activiteiten van grote Canadese FMCG-merken die de afgelopen vijf jaar radio in hun mediamix hebben gebruikt. Over het algemeen bewees het onderzoek dat het toevoegen van radio aan de merkactiviteit van FMCG de totale ROI van de media verbetert, de synergiën van handelsactiviteiten vergroot en de algehele verkoopresultaten verbetert.
In het Canadese onderzoek ontdekte Nielsen dat, ondanks het feit dat radio het laagste investeringsaandeel van de waargenomen mediatypes had, in feite de hoogste ROI voor de categorie FMCG opleverde. Radio zorgde ook voor een stijging van de verkoopvolumes en verbeterde algemene verkoopresultaten. Toen Nielsen keek naar de merken die radio niet als onderdeel van de mediamix gebruikten, was de totale ROI juist lager. De resultaten op een rij:
Alle mediatactieken zagen een toename van het verkoopvolume toen radio werd toegevoegd. Met name OOH en TV zagen de grootste volumestijging door de toevoeging van radio in de mediamix.
De combinatie van radio- en handelspromoties, resulterend in de hoogste volumestijging – 2,56 keer beter dan alle media. Radio in combinatie met televisie zorgde voor een incrementele omzetstijging van 1,47%.
Nielsen bekeek meer dan 1000 casestudies van 2015 tot 2020. Ze evalueerden de ROI, met behulp van hun Marketing Mix Modeling (MMM)-normen, voor tv, radio, OOH, online en handelsactiviteiten om te begrijpen hoe radio de totale markt ROI beïnvloedde. Nielsen analyseerde ook hoe radio in synergie met andere media werkte om de verkoopvolumes voor FMCG-merken te verbeteren.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.