Gemiddeld over alle deelnemende landen geeft 56% van de inwoners aan dat ze ‘de neiging hebben om radio te vertrouwen’, in Nederland is dat zelfs 72%. Burgers in 26 van de 37 Europese landen vertrouwen radio het meest, vooral in West- en Noord-Europese landen. Het percentage mensen dat radio niet vertrouwt is in Nederland het enerlaagste van Europa. Interessant is dat alle leeftijdscategorieën eenzelfde score hebben. Van de verschillende beroepen vertrouwen managers radio het meest.
Het volledige rapport met alle inzichten over media en het vertrouwen is hieronder te downloaden.
De Eurobarometer opiniepeiling wordt twee keer per jaar gepubliceerd in opdracht van de Europese Commissie en uitgevoerd door Kantar. Dit jaar heeft Nederland voor het eerst deelgenomen.
Het onderzoek, inclusief 1.000 persoonlijke interviews, werd tussen januari en februari 2022 uitgevoerd in 27 EU-lidstaten, vijf kandidaat-lidstaten, Albanië, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië en Türkiye, en het VK, Bosnië-Herzegovina, IJsland , Noorwegen en Zwitserland.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.