Menu

Radio Onderzoek UK : The Performance Multiplier

Performance marketeers opgelet: herallocatie van het mediabudget naar (meer) inzet van radioreclame helpt direct respons verbeteren en ook langdurige merkvoordelen realiseren

Radioreclame is een krachtige en kostenefficiënte component binnen performance marketing. Door radio strategisch in te zetten en te integreren in de bredere marketingmix, kunnen bedrijven hun direct respons verbeteren en ook langdurige merkvoordelen realiseren. Dit blijkt uit onderzoek van Radiocentre. Met de verschillende cases zijn adverteerders in de UK uitgedaagd om over hun huidige inzet van radioreclame na te denken en de unieke voordelen van de inzet van radio volledig en beter te benutten.

Het onderzoek had als doel om de effecten van radioreclame op het webverkeer voor online bedrijven te kunnen kwantificeren op zowel korte als lange termijn. Marketeers wilden antwoord op de vraag in hoeverre radioreclame naast het verhogen van merkbekendheid ook ‘direct online verkeer’ stimuleert. Om deze vraag te beantwoorden, nam Radiocentre het initiatief om een uitgebreid onderzoek uit te voeren naar de werkelijke impact van radio binnen prestatiemarketingcampagnes.

Key take-outs

  1. Huidige attributiemethoden onderschatten het werkelijke prestatie-effect van radioreclame met 92%
    Uit econometrische modellering blijkt namelijk dat het tot negentien uur na radio-uitzending duurt voordat de volledige effecten op webtraffic worden gerealiseerd.
    Slechts 8% van het volledige effect van een radiospot wordt geleverd in de eerste twintig minuten direct na de uitzending.
  2. Wanneer de volledige impact van radioreclame nauwkeurig wordt gemonitord, blijkt radio een zeer effectieve bijdrage te leveren aan prestatiegerichte mediacampagnes
    Gemiddeld, over de campagnes die in deze studie zijn gemeten, verhoogt radioreclame het aantal dagelijkse websessies met 9% en zijn websessies twee keer zo kostenefficiënt als andere ‘demand-generation’ media gecombineerd.
  3. Radiocampagnes die bovengemiddeld presteren in onlineverkeer, zijn campagnes die consistent plannen op groot bereik en goed gebruik maken van de onderscheidende audio brand assets in hun reclamecommercial
  4. Het indirecte effect van radioreclame op respons versterkt de resultaten van de pureplay digital responskanalen, door:
    • boosten van ‘Organische Search’ volumes;
    • toename van ‘Paid Search’ impressies met een verbeterde conversie naar verwijzingen;
    • verhoging van de respons op ‘Paid Social’ advertenties.
  5. Meer radioreclame inzetten verbetert de efficiëntie van performance marketing
    • Het verhogen van het aandeel van radio in de uitgaven (door bestaande budgetten van andere media te heralloceren) verbetert de algehele campagneresultaten zonder extra kosten.
    • De casestudies in dit rapport laten zien hoe radioreclame verbeterde campagneresultaten oplevert, ook wanneer radioreclame een mediabudgetaandeel van 50% of meer heeft.
  6. Radio genereert daarnaast ook nog voordelen op de lange termijn voor performance merken
    Naast het leveren van een kostenefficiënte responsverhoging van het onlineverkeer voor performance gedreven merken, draagt radioreclame ook bij aan positieve merkeffecten (zonder extra kosten). Dit helpt het merk om ook op de lange termijn vraag te blijven genereren.

Praktische Aanbevelingen

Op basis van de bevindingen in het uitgebreide onderzoek ‘Radio: The Performance Multiplier’ doet het rapport enkele belangrijke aanbevelingen voor adverteerders en het toepassen van deze kennis. Adverteerders kunnen de algehele effectiviteit van hun performance marketing verbeteren en hun merk/dienst helpen door het Performance Plateau te doorbreken met de volgende acties:

  1. Gebruik radio/verhoog het aandeel van radioreclame binnen de ‘demand-generation’ mediamix: Dit kan door het totale mediabudget te verhogen of budgetten van andere media naar radioreclame te verschuiven. Zowel de performance (webverkeer) als de merkbekendheid profiteert hiervan. Radioreclame wordt met een groter aandeel (bij voorkeur 50%) in de mediamix een sterke multiplier van alle campagne-effecten.
  2. Optimaliseer je radioplan naar een zo hoog mogelijk wekelijks bereik: Maak gebruik van meerdere zenders. Ook het toevoegen van on-demand audioformats (radio via IP en podcasts) kan helpen om het campagnebereik verder uit te breiden voor bepaalde doelgroepen.
  3. Benut of zorg voor onderscheidende audiokenmerken (audio brand assets) in radioreclame: Dit versterkt zowel de korte- als langetermijneffecten in performance en merkbouw.
  4. Pas regressiemodellering toe: Als het mogelijk is, ontwikkel dan een nauwkeurigere maatstaf voor de werkelijke impact van elk element in je marketingmix (zowel online als offline), de interactie-effecten tussen de media, en hoe je de mediamix kunt aanpassen om de algehele campagne-efficiëntie te verbeteren (zowel op korte als lange termijn).

Met deze strategieën kunnen adverteerders niet alleen de effectiviteit van hun campagnes verbeteren, maar ook de groei van hun merk in een steeds veranderende mediamarkt waarborgen.

De uitdaging

Ondanks de toename van online bestedingen, bleek uit analyse dat veel bedrijven nog steeds het grootste deel van hun advertentiebudget offline besteedden. Dit leek tegenstrijdig voor bedrijven die afhankelijk zijn van online verkeer. Om deze paradox te onderzoeken, richtte het onderzoek zich op het zogenaamde ‘Performance Plateau’ – het moment waarop traditionele digitale marketingmixen zoals zoekmachines en sociale media hun effectiviteit verliezen en de groei stagneert.

Het onderzoek
Radiocentre werkte samen met onafhankelijke onderzoekers om econometrische modellen te ontwikkelen die de werkelijke impact van radioadvertenties konden meten. Door data van Google Analytics en media-uitgaven van verschillende campagnes te analyseren, konden ze de bijdrage van radio aan het verhogen van websessies nauwkeurig vaststellen. Dit vergde een gedetailleerde aanpak en de samenwerking van meerdere mediabureaus en bedrijven.

Wil je meer weten, downlaod dan hieronder het rapport en/of ga naar de website van onze Engelse collega.

Download het onderzoekrapport
pdf
Radiocentre - The Performance Multiplier Grootte: 3 MB
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2024 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Me
Nieuws Over Audify
RadioCloud Contact
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596