In opdracht van Qmusic heeft Mediabrands Marketing Sciences onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat radiocommercials websitebezoek verhogen met gemiddeld 7%. Andere kenmerken die extra bijdragen aan websitebezoek zijn onder andere een vrouwen- of kinderstem, een tag-on, het vaker noemen van het merk, langere commercials en meerdere spotversies. Daarnaast geeft het onderzoek duidelijk inzicht in hoe een call-to-action het beste kan worden ingestoken om meer consumenten naar de website te krijgen.
Uit het onderzoek blijkt dat het website bezoek gemiddeld 7% hoger ligt na het uitzenden van een radiocommercial dan voorafgaand aan de reclame. Voor tv is dit percentage hoger (44%), maar als de extra websessies worden afgezet tegen de kosten, is radio twee keer zo kostenefficiënt als tv. Verder ingezoomd op de verschillende tijdvakken en weekdagen, wordt het duidelijk dat tussen 21.00 uur en 23.00 uur en op zaterdagen de toename in websessies per €100,- het grootst is.
Ook is er gekeken naar de invloed van bepaalde commercial-kenmerken. Voor deze analyse zijn 107 radiocommercials beluisterd en is voor 32 verschillende kenmerken genoteerd of die wel of niet in de commercial voorkomen. In plaats van uit te vragen of luisteraars een website hebben bezocht, wordt er met data (website-analytics) aangetoond welke kenmerken het beste werken. De volgende kenmerken zorgen voor het aanzienlijk verhogen van websessies:
Wat ook duidelijk wordt uit de analyse is dat het van belang van hoe een call-to-action is ingestoken. Hoe scherper en specifieker de call-to-action, hoe meer websitebezoek. Waar een zwakke call-to-action (“Meer weten? Kijk op website.nl”) gemiddeld 7% extra websessies oplevert, levert een sterke call to action (“Nu met … gratis. Ga snel naar website.nl”) gemiddeld 15% extra websessies.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.