Audio luisteren is groter dan ooit. De hedendaagse levensstijl doet de behoefte aan audio toenemen. Dankzij technologische ontwikkeling hebben we meer en vaker toegang tot audio. Live radio blijft dominant, audio on demand zoals podcast, muziekdiensten en eigen muziek zijn een goede aanvulling.
Zowel RadioCentre als Radio 538 hebben onderzoek gedaan naar de functies van de twee audiovormen. De belangrijkste conclusie is dat ze complementair zijn en elk een eigen rol hebben in leven van de luisteraar. Onderaan deze pagina kun je beide rapporten downloaden en de diepte ingaan. Hieronder vind je de belangrijkste inzichten.
De zes verschillende behoeften zijn gedragsmatig logisch als we ze langs twee assen zien:
De behoeften waar on demand audio het beste past, zijn die waar de luisteraar zelf
controle wil houden over wat er wordt gespeeld; bijvoorbeeld in de Amplify The Moment, waar mensen soms precies de juiste sfeer willen creëren in een gedeelde ruimte.
Daarentegen past live radio beter bij momenten dat mensen op zoek zijn naar een beetje externe input, bijvoorbeeld bij Lift My Mood, wanneer luisteraars graag het radiostation de keuze laten doen.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.