Talpa Media onderzocht samen met TAMBR en Unravel Research 30 soundlogo’s van merken zoals Albert Heijn, Jumbo en Netflix. Dit onderzoek toont hoe soundlogo’s bijdragen aan merkherkenning (Fame) en onderscheidend vermogen (Uniqueness). Langlopende logo’s zoals die van Unox en Hornbach creëren sterke emotionele binding, terwijl nieuwe logo’s zoals die van Jumbo snel bekendheid opbouwen. Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar soundlogo. Soundlogo’s met een melodie blijken veel pakkender dan geluiden zonder.
Conclusie
Investeer in pakkende soundlogo’s, gebruik ze consistent op alle kanalen en optimaliseer waar nodig. Strategisch audiogebruik biedt merken enorme groeikansen.
Ontdek alle inzichten en aanbevelingen in het volledige onderzoek. Download het rapport hier!
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.