Op dinsdag 12 december 2023 hield NMO een webinar over het NMO Luisteronderzoek. Na bijna twaalf maanden de radio-currency te leveren, willen we terugblikken en vooral ook stilstaan bij alle verbeteringen en innovaties die inmiddels zijn uitgevoerd of op de agenda staan. Bovendien willen we alle vragen beantwoorden. Kijk en vooral luister naar onderstaande uitzending.
In de Q&A hieronder kun je ook veel antwoorden op je vragen vinden. Heb je nog een vraag die niet beantwoord is, mail ons via info@audify.nl.
In 2023 heeft NMO het onafhankelijke auditbureau CESP het luisteronderzoek laten beoordelen. CESP stelde na uitgebreid onderzoek vast dat de nieuwe meting betrouwbaar is, methodologisch voldoet en een bruikbare currency voor de Nederlandse media-industrie oplevert.
CESP voerde een audit van het onderzoeksysteem en een uitgebreide technische test uit met betrekking tot de kwaliteit van de MediaCell+-app die wordt gebruikt voor de meting. De technische test bestond uit meer dan zeshonderd tests. De tests leverden een positief resultaat op met een matchingspercentage van 97% van alle radiosessies en een rapportage van 98% van de luistertijd. Dit is ruim boven de internationale standaard van 95% accuratesse.
CESP noemde het nieuwe NMO Luisteronderzoek een echte innovatie voor de Nederlandse media-industrie. De keuze voor de elektronische passieve meter levert een fijnmazig inzicht op in het luistergedrag van de Nederlandse bevolking (minuten versus kwartieren), wat nieuwe mogelijkheden voor analyses opent.
Apple staat niet toe om minderjarigen te tracken. Daarom is binnen het NMO Luisteronderzoek gekozen voor de e-diary oplossing voor de meting bij jongeren. Deze data worden geïntegreerd met de 18+ data waardoor rapportage op weekniveau voor alle respondenten van 13 jaar en ouder in een gezamenlijke dataset kan plaatsvinden.
Wanneer censusdata een onderdeel worden van de currency is op dit moment niet te zeggen. Dit staat hoog op het wensenlijstje van NMO. Jullie worden op de hoogte gebracht wanneer integratie van deze data zal gaan plaatsvinden. Er worden al verkenningen gedaan op dit project.
Podcasts worden niet meegenomen in dit onderzoek, omdat het geen onderdeel is van de radio currency. We publiceren wel maandelijks de NMO Podcast Standaard. Dit is een standaard op basis van censusdata waardoor de podcasts met elkaar vergeleken kunnen worden.
Het NMO Luisteronderzoek voldoet aan alle privacyvoorwaarden. Dat zijn wij en de onderzoeksbureaus aan onze stand verplicht. De app registreert het radioluistergedrag via gecodeerde data. Er wordt geen fysiek geluid opgeslagen en niemand kan meeluisteren. Uiteraard worden alle resultaten geanonimiseerd.
Dit is technisch noodzakelijk om online luistergedrag te kunnen meten. We werken met whitelists voor het tracken van websites. Dus alleen relevant mediagedrag (whitelisted) wordt gemeten en niets anders. Uiteraard worden alle resultaten geanonimiseerd.
In principe geldt deze vraag voor alle soorten onderzoek. NMO doet er alles aan om goed uit te leggen hoe de privacy wordt gewaarborgd, zodat het geen reden hoeft te zijn om niet mee te doen.
Wat de meter kan opvangen aan geluid is vergelijkbaar met het menselijk oor. Daar zijn uitgebreide hoteltests voor gedaan. Zoveel mogelijk varianten van smartphones zijn hierbij meegenomen.
Er wordt gemeten door middel van de MediaCell+ app in combinatie met een e-diary voor de 13 tot 17-jarigen. De MediaCell-app herkent een zender op basis van audiomatching en encoding. Alleen voor dat laatste moet een zender zelf een signaal meegeven aan het kanaal. Dit gebeurt via hardware of via een softwareoplossing. Voor audiomatching hoeft een zender zelf niets te doen. De zender moet alleen worden toegevoegd aan de reference-site van SoundAware. Encoding wordt momenteel enkel gebruikt voor platformherkenning. Per 1 januari 2025 wordt de encoding data toegevoegd aan de currency.
Ja, de app meet dan door. We hebben complianceregels die vereisen ondermeer dat de respondent voldoende activiteit moet laten zien op de telefoon om meegeteld te worden in de steekproef.
Het window voor audioherkenning is van -100 seconden tot +350 seconden. Dit is om buffering (met name door online beluistering) zo min mogelijk van invloed te laten zijn en alle beluistering naar de betreffende radiozender op te vangen.
Simulcast betekent dat twee of meer mediakanalen hetzelfde audiosignaal uitzenden, bijvoorbeeld bij een persconferentie. We hebben regels opgesteld die luistertrajecten toewijzen aan die radiozender of TV-zender die voor of na de simulcastsituatie ook gemeten wordt. Encoding kan ook helpen bij het vaststellen van de juiste bron.
De microfoon pikt op wat hoorbaar is voor het menselijk oor, dus indien dit het geval is, wordt de radiozender geregistreerd.
Bij sommige respondenten valt de MediaCell+ app uit als zij Apple Carplay gebruiken. Dit issue heeft niet te maken met de techniek van audiomatching, encoding of Reality-Mine, maar wordt veroorzaakt door de combinatie van het model telefoon, de softwareversie van het toestel en het automerk/model. Er zijn veel combinaties te maken met deze variabelen en we hebben nog niet kunnen ontdekken welke exacte combinatie van variabelen de trigger geeft en het uitvallen van de app veroorzaakt. Uiteraard heeft het zoeken naar de oorzaken en een mogelijke oplossing alle aandacht van NMO. In de exitvragenlijst wordt uitgevraagd wat de ervaringen waren met Apple Carplay zodat we meer inzicht krijgen, ook in de omvang van het issue (waarschijnlijk zeer beperkt). Uit de exit-vragenlijst die in 2023 is uitgevoerd, blijkt dat slechts een enkele uitvaller als exit-reden opgeeft dat er problemen zijn met Apple Carplay/Android Auto.
Door de methode van Reality Mine (naast Mediacell) is het ook mogelijk om in de meeste gevallen de specifieke zender te registreren via een platform.
Dit is uitvoerig getest. Er kan een verschil in zitten afhankelijk van de kwaliteit van de microfoon, maar alle typen Android en iOS smartphones vangen voldoende op om een betrouwbare meting uit te voeren.
Watermarking/encoding maakt de methode niet per sé nauwkeuriger. We kunnen hiermee wel een extra validatie doen en we kunnen in de combinatie van beide methodieken iets meer luistergedrag opvangen. Vanaf 1 januari 2025 wordt ook encoding ingezet voor de currency dataset.
Nee dat is niet het geval, we meten zenders die zijn aangesloten via Audify of NPO. Zenders die gemeten willen worden, kunnen zich melden bij Audify. Er zijn geen technische belemmeringen voor lokale zenders om gemeten te worden. Wel kan het zijn dat in het panel te weinig luisteraars worden gevonden om betrouwbaar gerapporteerd te kunnen worden als lokale zender.
Ja, NMO meet deze kanalen wel, maar rapporteert ze niet. Deze partijen zijn niet aangesloten bij het NMO Luisteronderzoek.
Het gebruik van Spotify kunnen we inderdaad aflezen via de Reality-Mine methode en niet vanuit Audio Matching.
Het panel bevat wekelijks minimaal 2.800 respondenten van 18 jaar en ouder die gemeten worden via de MediaCell+ app en 300 logs van de jongerendoelgroep 13-17 jaar (over acht weken verspreid en per week toegevoegd aan het panel).
Ja, dit is door middel van diverse testen (nationaal en internationaal) getoetst. Er is geen normering voor hoe de Nederlander luistert. De normering vindt plaats via de steekproef die representatief is voor de Nederlander van 13 jaar en ouder. De definitie van luisteren is in het NMO Luisteronderzoek: technisch hoorbaar voor de meter, in een representatief panel voor Nederland 13+.
In de panelwerving wordt geworven op alle media-regio’s. In de weging worden alle media-regio’s gecombineerd met de doelgroepkenmerken leeftijd, geslacht, sociale klasse en gezinsgrootte.
Ipsos doet er alles aan om de opdracht aan panelleden zo goed mogelijk uit te leggen en alle drempels weg te nemen. Hierdoor willen we de kans dat iemand afhaakt vanwege de techniek zo klein mogelijk houden. Panelmanagement en een goede begeleiding bij het onboarden van panelleden zijn hierbij belangrijke ingrediënten.
Dat is niet aan NMO, zenders bepalen zelf of ze gemeten willen worden. De werving van deze specifieke doelgroep is een breder spelend probleem en er wordt NMO-breed aan gewerkt om deze doelgroep nog sterker in de verschillende onderzoeken te krijgen.
De minimale eis om te kunnen rapporteren is 14 bereikten. Deze eis is gelijk voor alle meeteenheden en resultaattypen.
De GRPs en het bereik worden allebei met een andere steekproefregel berekend; GRPs worden berekend op basis van de WEEK-steekproef en het bereik op basis van de PERIODE-steekproef. Als je een campagne-evaluatie doet van één week, zul je geen verschillende zien omdat de WEEK en PERIODE steekproef gelijk zijn. Bij een campagne van meerdere weken zie je wel verschillen. Hoe langer de periode, hoe meer de periodesteekproef afwijkt van de weeksteekproef. Het verschil wordt veroorzaakt doordat het panel niet elke week hetzelfde is, er vallen mensen uit en komen mensen bij. Hoe langer de periode, hoe meer dynamiek in het panel. Hoe meer dynamiek: hoe meer de WEEK-resultaten zullen afwijken van de PERIODE-steekproef. NMO stelt strenge eisen aan de panelleden om toegelaten te worden tot de weeksteekproef en niet elke/iedere respondent is elke week voldoende ‘compliant’ om te worden opgenomen in de weekrapportage.
Als we de GRP’s op basis van de periodesteekproef berekenen, hebben we geen stabiele GRP-rapportage van een blok. Afhankelijk van de geselecteerde periode, krijg je een andere GRP per uitzenddatum. Het bereik berekenen op de weeksteekproef is ook geen optie; je hebt een periodesteekproef nodig om de cumulatie van bereik over de periode te kunnen zien.
Dit kunnen forenzen zijn die wel in het uitzendgebied aanwezig zijn. Ook kunnen we online overal naar luisteren. Daarnaast kan het ook een false positive zijn. Dit proberen we te voorkomen door de rapportageregel toe te passen die alleen luistergedrag van meer dan 180 seconden toestaat in de rapportage.
Dit zijn de themakanalen van de hoofdzender, bijvoorbeeld een non-stop versie, en deze worden gezamenlijk gerapporteerd onder de noemer ‘extra zenders’.
Nee dit is niet het geval. Deze worden gescheiden gemeten en ook apart gerapporteerd. In het wekelijks persbericht hebben we wel een gezamenlijke post, bijvoorbeeld “Radio 538 extra zenders”, hierin worden alle themazenders van Radio 538 bij elkaar opgeteld. Audiopartijen mogen wel rapporteren op merkniveau en alle zenders (van bijvoorbeeld Radio 538) bij elkaar optellen, als zij dit maar duidelijk communiceren.
Ja, dat klopt omdat niet alle zenders ervoor kiezen encoding (watermarking) te gebruiken voor het meten van een specifiek platform.
Nee, een online pre-roll die wordt afgespeeld vóór de lineaire radio-uitzending zit niet in de meting.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.