Net als bij eerdere spaaracties heeft Albert Heijn voor Expeditie Oceaan de samenwerking gezocht met Freek Vonk. Ook deze keer vormt een spaaralbum de kern, hierin kunnen de stickers worden geplakt die klanten krijgen aan de kassa. Elke pagina in het album gaat over een ander ecosysteem dat is verbonden aan de oceaan en de dieren die er leven.
Dit bijzondere project is tot stand gekomen door een samenwerking vanuit Albert Heijn met Studio Freek, Naturalis Biodiversity Center, Lumen Loyalty en Dentsu. Airborne was daarbij verantwoordelijk voor de audio-experience die een belangrijk onderdeel is van Expeditie Oceaan.
Het is de eerste keer dat Albert Heijn audio aan zo’n actie heeft toegevoegd als extra laag. Via QR-codes kunnen de plekken als het koraalrif, de Zuidpool of de diepzee tot leven worden gewekt. Wie luistert met een koptelefoon op waant zich op één van de 15 expeditielocaties in de wereld. Freek Vonk is uiteraard de gids die alles over deze specifieke plekken vertelt.
Airborne maakte hiervoor gebruik van 8D-audio, waarbij verschillende geluiden virtueel om de luisteraar heen worden geplaatst. Dat zorgt voor een zeer ruimtelijk en natuurgetrouw effect, waarbij het bijvoorbeeld mogelijk is om een pinguïn van links naar rechts te laten bewegen of om golven van voor naar achteren te laten rollen. Naast de QR-codes in het album, is het uiteindelijke resultaat ook via Spotify en alle andere reguliere podcastplatformen te beluisteren.
Afgelopen jaren deed Albert Heijn al verschillende spaaracties met Freek Vonk. Met onder meer dieren, dino’s en insecten. Albert Heijn zet zich actief voor een betere wereld en maakt ook kinderen graag bekend met thema’s als duurzaamheid en biodiversiteit. Om die reden ontwikkelde de supermarkt dit jaar opnieuw een spaaractie samen met Freek Vonk. Deze keer rond de oceaan, omdat het water op onze planeet de basis is voor zo ongeveer elke vorm van leven en dus iets waar we zuinig op moeten zijn. De actie moet kinderen daarvan bewust maken en hen inspireren om duurzame keuzes te maken.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.