Het technologiebedrijf LG gebruikte nieuwe 3D-audiotechnologie binnen een podcastcampagne om hun nieuwe hoofdtelefoon met ruisonderdrukking te promoten. Aangezien 64% van de luisteraars naar podcasts luistert via een koptelefoon, resoneerde de 3D-geluidservaring van deze meeslepende audioadvertenties uitzonderlijk goed bij de doelgroep.
Met de 360-graden audio hebben luisteraars het gevoel alsof ze midden in de actie zitten wanneer ze naar audio luisteren. In tegenstelling tot de klassieke stereo-opname-opnamen waarbij alleen geluid van links en rechts komt, komt bij 3D-audio de luisterervaring uit verschillende richtingen – van boven, onder, of voor en achter. Het resultaat is een boeiende, zeer intense luisterervaring.
De doelgroep was verdeeld in twee groepen van elk 200 personen. De ene groep luisterde naar de podcastcommercial via een koptelefoon, de andere groep luisterde via speakers. Mensen die via een koptelefoon naar de audioreclame luisteren hadden 60% meer kans om daarna de website van LG te bezoeken dan de andere groep. De “koptelefoongroep” was ook meer geïnteresseerd in meer informatie over het geadverteerde product na het horen van de podcastreclame. In deze groep was het elke derde persoon versus de speakersgroep, waar het elke vijfde was.
Als het gaat om koopintentie, zijn de verschillen tussen de twee groepen het grootst. Koptelefoongebruikers hadden 112% meer kans om een product te kopen dan de vergelijkingsgroep.
Al met al toont het marktonderzoek de sterke activerende kracht van online audio in combinatie met 3D-audiocommercials bij het gebruik van een koptelefoon. De resultaten bewijzen dus de geweldige pasvorm van meeslepende 3D audioreclame met hoofdtelefoonluisteraars.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.