DPG heeft een artikel geschreven die de impact van zakelijke podcast inzichtelijk maakt en tips geeft hierover. Onder andere komt naar voren dat een zakelijke podcast zich makkelijker koppelt aan een persoon dan aan een bedrijf of organisatie. Dit zien luisteraars dan als tips van experts en dit vinden zij waardevoller dan wanneer het van een bedrijf komt. De andere tips en inzichten vat Audify voor je samen.
Een zakelijke podcast past perfect in de huidige tijd. Meer dan drie miljoen Nederlanders luisterden tijdens de eerste vijf maanden van 2022 naar podcasts. Sterker nog, waarschijnlijk zijn het er zelfs meer. Onderzoeksbureau GfK nam de luisteraars via muziekstreamingdiensten namelijk nog niet eens mee. Dit valt o.a. te verklaren door het gemiddeld aantal uren dat zakelijke beslissers doorbrengt achter een scherm.
Hiernaast zijn steeds meer mensen op zoek naar een alternatief voor het scherm van hun smartphone, tablet, laptop en televisie. Podcasts laten zich beluisteren tijdens bijvoorbeeld het sporten, een rit naar de klant of andere momenten van relatieve ontspanning zonder een scherm.
Merken willen de podcasts die ze ontwikkelen graag branden, terwijl luisteraars liever niet luisteren naar ‘Wij van WC-eend’. Zodra organisaties vooral over de eigen producten spreken haakt een luisteraar af. Bovendien gebruiken veel luisteraars de (zakelijke) podcast voor persoonlijke groei. Dat kan ondertussen ook zakelijke groei opleveren, maar het is veel meer een persoonlijke keuze om ernaar te luisteren. De podcast wordt daardoor anders gebruikt en anders ervaren dan bijvoorbeeld een zakelijk evenement, waarbij de werkgever of onderneming vaak voorstelt om er naartoe te gaan.
Een podcast met zakelijke impact moet daarom vooral niet te veel merkgeladen zijn. In plaats daarvan is een podcastserie beter geschikt als onderdeel van een herkenbare, bredere campagne. De herkenbaarheid volgt uit de stijl die een luisteraar herkent uit een ATL-campagne of online advertising. De podcast heeft dat minder ‘nodig’, zodat het daarin om de inhoud kan gaan.
Als onderdeel van een brede campagne kan de podcast inhoudelijk sterk zijn. De content blijft onaangetast, terwijl luisteraars weten welke organisatie de afzender is. Uit eerder onderzoek naar twintig audiocampagnes blijkt dat audio een grotere impact heeft dan ieder ander digitaal communicatiekanaal. Het effect is bijvoorbeeld bijna twee keer groter dan dat van traditionele online display-campagnes. Een inhoudelijk sterke boodschap blijft goed hangen bij de luisteraar. Gekoppeld aan een herkenbare campagne combineert dat de merkzichtbaarheid met meer impact door de merkwaarden.
Lees meer tips in het artikel van DPG.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.