Het belang van één boodschap is in een radioreclame enorm belangrijk. Een radiospot die alles wil zeggen, communiceert eigenlijk niks. Hierom is het belangrijk om tijdens briefing tot één gedachte te komen. Door steeds informatie te herzien en te schappen kan je uiteindelijke tot een enkele, simpele zin komen. Wanneer je meer dan één boodschap te vertellen hebt, verdeel je deze over meerdere spots.
Het kan helpen, om je het volgende af te vragen:
Het is belangrijk om in de briefing duidelijk mee te geven wat je wilt dat de doelgroep na het beluisteren van de spot weet, denkt, voelt of doet. Niet wat je zelf als adverteerder wilt.
Een consument is volstrekt niet geïnteresseerd in wat je te verkopen hebt
Bekijk het vanuit het voordeel van de luisteraar. Die is niet geïnteresseerd in wat voor probleem jij als adverteerder hebt, maar wat je kan bieden. Ze zijn geïnteresseerd in zichzelf en vervolgens wat jij kan beteken in hun leven. Kun jij zijn leven gemakkelijker en beter maken? Zeg daarom niet: ‘Wij hebben onze supermarkt helemaal verbouwd.’ Maar zeg: ‘Vanaf vandaag kun je gemakkelijker en gezelliger boodschappen doen.’
Kort gezegd: vertaal jouw productkenmerk in een productbelofte. Hiernaast zorgt dit ervoor dat de consument zich kan herkennen in de spot. Ze identificeren zich dan niet met de adverteerder maar met andere consumenten.
Radio is het medium van de waarheid. Wanneer je niet oprecht bent hoort de consument dit direct. Er gaat direct een rood lichtje branden wanneer de merknaam net iets te enthousiast en overdreven wordt genoemd. Door gebruik de maken van echte personages zal een boodschap veel beter geaccepteerd worden.
Muziek zorgt voor veel associaties. Een luisteraar herkent direct het land als je hem bijvoorbeeld Spaanse muziek voorschotelt.
Laat je de muziek ‘Skyfall’ horen en er wordt direct de link gelegd met James Bond.
Met de juiste audio branding kan je de impact verdubbelen. Hierbij is consistentie belangrijk: zorg ervoor dat deze audio overal terug komt zodat de consument dit gaat koppelen aan je merk. Hoe moet mijn merk dan precies klinken? Zorg ervoor dat de audio aansluit bij je merkwaarden en wees hierin onderscheidend. Neem dit ook mee in het schrijven van de briefing.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.