3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
Amsterdam, 24 oktober 2024 – De audioreclamemarkt blijft onstuitbaar groeien en bereikt een nieuwe mijlpaal. Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro (+3,7%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.
Groei digitale spotreclame aan kop
De grootste groei is te zien in digitale spotomzet, met een indrukwekkende stijging van 40% groeit de online audioreclame tot 3,1 miljoen euro. De reguliere spotomzet blijft de sterke speler en groeit met 3,7% tot een totaal van ruim 45 miljoen euro. De totale spotomzet vormt daarmee 96% van de totale audiobestedingen. Branded content reclame draagt met 1,9 miljoen euro de overige 4% bij tot het totaal.
Retail domineert
Retail blijft veruit de grootste sector binnen audioreclame met een aandeel van 28% van alle commercials. Financiële dienstverlening volgt met 13%, terwijl Telecom/ICT goed is voor 10%. De branches Transport en Horeca/Toerisme/Recreatie leveren iets van hun marktaandeel in en nemen nu elk 9% van de spotmarkt in beslag.
Opvallende adverteerders
KPN voert de radiomerkenlijst aan in het derde kwartaal van 2024, vorig jaar nog een vijfde plaats. Aldi, die vorig jaar nog niet eens in de top 100 stond (#104), maakt een enorme sprong en is nu de tweede grootste radioadverteerder. Bol.com is derde en ODIDO, vorig jaar nummer één, zakt naar de vierde plaats. Kruidvat sluit de top vijf, maar investeert wel 150% meer in radioreclame dan in 2023.
Merken die vorig jaar niet op radio te horen waren en nu hun entree maken, zijn onder andere Volvo (#33), ESSO (#39), Hello Fresh (#41), Budget Mobiel (#51) en Zespri (#54).
Liedewij Hentenaar, Audify-directeur, over het succes van audioreclame:
“Deze aanhoudende groei bevestigt de kracht en dus effectiviteit van audioreclame. De NMO Audiomonitor bewijst dat live radio 87% van de dagelijkse luistertijd op reclamedragende audio beslaat en samen met podcast 91% van het luistervolume vormt. Met deze sterke cijfers is de audioreclamemarkt een dominante speler binnen het Nederlandse reclamelandschap en bovendien een essentieel massamedium voor merken die hun boodschap krachtig willen overbrengen. Voor merken die écht gehoord willen worden, is audioreclame onmisbaar. Het biedt een unieke kans om een breed publiek te bereiken en top of mind te blijven of te worden.”
3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
‘Wanna Be Startin’ Something’ van Michael Jackson, ‘Rhythm Is A Dancer’ van Snap en ‘Last Dance’ van Donna Summer wél in de lijst Een belangrijke…
Van kerstklassiekers tot Radio Viervoeter De feestdagen staan voor de deur en NPO Klassiek brengt luisteraars in heel Nederland samen met een gevarieerd aanbod aan…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.