De Soundlogo Top 30 Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar sound logo. Het pas gelanceerde ‘En dat voor die prijs’…
Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar sound logo. Het pas gelanceerde ‘En dat voor die prijs’ van Jumbo volgt op de voet. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van sound logo’s, uitgevoerd door sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketing-bureau Unravel Research.
De sound logo top-30 toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is de impact van sound logo’s binnen verschillende sectoren geanalyseerd.
Geluid is een krachtig middel in merkcommunicatie. Hoe klinkt jouw merk? Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Dit onderzoek onderstreept de impact van een goed sound logo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen. Gaaf dat steeds meer merken profiteren van een effectief sound logo!
Allard Ruyl, CEO Talpa Media
Sound logo Albert Heijn de winnaar
Het sound logo van Albert Heijn blijkt het bekendst en wordt het sterkst aan het merk gelinkt. Albert Heijn scoort zowel op bekendheid (Fame) als onderscheidend vermogen (Uniqueness) bijzonder hoog, respectievelijk 95% en 86%. Bovendien heeft het sound logo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals ‘catchy’, ‘eigentijds’ en ‘pakkend’. Deze combinatie maakt het een zeer krachtige brand asset.
Onze jingle, ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn,’ is voor veel Nederlanders onmiskenbaar verbonden met ons merk. Dat dit in onafhankelijk onderzoek wordt erkend als het meest herkenbare en gewaardeerde sound logo, maakt ons enorm trots. Het is fantastisch dat hiermee wordt aangetoond hoe belangrijk herkenbaarheid is om de kracht en effectiviteit van je campagnes te versterken en klanten te raken.
Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn
Bevindingen
Naast Albert Heijn zijn de sound logo’s van Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat het bekendst. Ze worden het sterkst aan het merk gelinkt. Langlopende sound logo’s zoals Hornbach, Douwe Egberts en Unox worden het meest als ‘intens’ ervaren. Deze merkgeluiden zijn ook zeer goed in staat om een breed scala aan emoties aan zich te binden.
De in 2023 vernieuwde sound logo’s van Odido, Jumbo en Lidl presteren al bijna net zo goed als hun voorgangers. Deze merken laten daarmee zien dat je in korte tijd bekendheid kunt opbouwen met een totaal nieuw merkgeluid.
Campina scoort zowel hoog met hun sound logo, als met het gezongen ‘Goodmorning’ uit hun campagnes. Dat betekent dat merken de ruimte hebben voor meerdere muzikale herkenningspunten.
De sound logo top-30 is een initiatief van sonic branding agency TAMBR. Sound logo’s zijn belangrijk voor het laden van merken. Herkenbaarheid en emotionele impact gaan hand in hand. Voor een optimaal sound logo is het belangrijk deze twee aspecten samen te laten werken. Strategisch gebruik van sound logo’s biedt groeikansen. Merken die wel al goed scoren op emotionele impact dienen hun geluid vaker in te zetten om hun bekendheid te vergroten. Daarnaast is het belangrijk om het sound logo over alle mediumtypen heen te laden voor het meest optimale effect.
Willemijn van Hussen, Commercieel Directeur bij TAMBR
Klik hier voor meer inzichten in de prestaties van sound logo’s en ontdek welke sound logo’s de grootste impact maken.
De Soundlogo Top 30 Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar sound logo. Het pas gelanceerde ‘En dat voor die prijs’…
Nieuwe DAB+ en digitale stations Mediahuis Radio vanaf 6 januari 2025 Radio Veronica lanceert een nieuwe landelijke digitale zender: Radio Veronica Goud van Oud. Het…
Backstage bij de grootste kroeg van Nederland Radio 538 duikt opnieuw in de gezelligheid van De Vrienden van Amstel LIVE!. Voor het achtste jaar op…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.