Arjan Pomper als opvolger van Ton Schoonderbeek Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op…
Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24%. De aandelen van luisteren via YouTube (3,5%) en luisteren naar podcast (3%) zijn relatief klein te noemen. Dat blijkt uit cijfers van de NMO AudioMonitor 2024 die vandaag door NMO zijn gepubliceerd. De NMO AudioMonitor 2024, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, levert inzicht in de totale audioconsumptie van Nederlanders van 13 jaar en ouder.
Via ‘NMO Luisteren’ heeft de markt de beschikking over de luistercijfers van de Nederlandse radiozenders. Aanvullend hierop is er behoefte om het audiolandschap in zijn volle breedte in kaart te brengen. Dat gebeurt aan de hand van de AudioMonitor. Voor deze vierde editie van de NMO AudioMonitor zijn 5.679 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun luistergedrag, via een vragenlijst en een e-diary. Het veldwerk is uitgevoerd in maart van dit jaar.
Muziekdiensten zijn sterk gegroeid en noteren een gemiddeld dagbereik van 25%. Die groei lijkt vooral ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek zoals Cd’s en MP3’s. Van alle respondenten geeft 56% aan weleens gebruik te maken van Spotify, waarmee deze muziekdienst de grootste van Nederland is. Van de Spotify-gebruikers geeft 68% aan de betaalde versie te gebruiken; in de betaalde versie zijn geen advertentiemogelijkheden. Uitgesteld luisteren naar (delen van) radioprogramma’s en naar podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5% en is daarmee ten opzichte van de vorige meting in 2019 meer dan verdubbeld. Luisteren via YouTube is daarentegen gedaald van 9% naar gemiddeld 5% per dag.
Podcasts bereiken dagelijks gemiddeld meer dan 712.000 luisteraars. 46% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan weleens naar podcasts te luisteren en 19% doet dat (bijna) dagelijks of minimaal een keer per week. Degenen die weleens podcasts beluisteren, besteden hier gemiddeld drie uur per week aan.
Nieuw in het onderzoek is het onderdeel waarin de luistermotieven worden vastgesteld. Er zijn veel verschillende redenen om te luisteren en voor elk audiodomein geldt een andere motivatie om er gebruik van te maken. Voor live radio luisteren gelden vooral sociale en praktische motieven: als achtergrond tijdens werk, voor de gezelligheid en ontspanning en om te weten wat er nu speelt in de wereld om je heen. Bij muziekdiensten is entertainment het belangrijkste motief: ontspanning, gezelligheid en nieuwe muziek ontdekken. Voor het luisteren naar podcasts zijn de belangrijkste drijfveren: informatie vergaren, kennis opdoen en leren.
Een uitgebreide rapportage van de NMO AudioMonitor 2024 is hier te downloaden.
Arjan Pomper als opvolger van Ton Schoonderbeek Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op…
15 jaar ochtendshow met Fernando Halman Dé stem van de ochtend op NPO FunX viert op 12 december een belangrijke mijlpaal: FunX-dj Fernando Halman presenteert…
Knallend het nieuwe jaar in met optredens van Chris Deluxe, Davina Michelle, Kris Kross Amsterdam, La Fuente en Mart Hoogkamer Radio 538 organiseert op de…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.