3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
In de afgelopen maanden ontwikkelde NRC kunstmatige stemmen gebaseerd op die van haar redacteuren Mischa Spel en Egbert Kalse. Een nieuwe stap om journalistiek nog beter af te afstemmen op de wensen van abonnees.
Al bijna twee jaar kunnen artikelen niet alleen worden gelezen, maar ook worden beluisterd; in 2021 introduceerde NRC een voorleesversie van haar artikelen. Zij signaleren een grote luisterbehoefte vanuit de lezer – lees: luisteraar – want de functionaliteit wordt veelvuldig gebruikt op de site en in de app. En omdat uit onderzoek blijkt dat lezers veel belang hechten aan de kwaliteit van de voorleesstemmen, móest het niveau omhoog.
Daarom is het tijd voor een eigen NRC-geluid – vertrouwde, objectieve stemmen die bij het merk passen en zich onderscheiden van de standaardstemmen van Microsoft Azure. En wie lenen zich hiervoor nou béter dan de eigen redacteuren? De urenlange voorleessessies van Mischa Spel en Egbert Kalse in de studio zorgden voor een unieke dataset waarmee een machine learning model is getraind om de artikelen van NRC te laten voorlezen. NRC brengt hiermee de geautomatiseerde stemmen naar een nieuw niveau; een herkenbaar en betrouwbaar NRC-geluid dat past bij haar journalistiek.
Zowel uitspraak als intonatie zal nog niet volledig foutloos zijn. Daarom presenteren ze vooralsnog een beta-functionaliteit die ze blijven ontwikkelen om de kwaliteit te verbeteren. Hulp is tijdens deze beta-fase heel belangrijk: probeer de stemmen eens uit en meld het vooral als de robotversies van Mischa en Egbert gekke dingen zeggen of woorden niet correct uitspreken. NRC past dit vervolgens aan in het eigen woordenboek waarin zij de uitspraak van woorden kan perfectioneren; dit lexicon bestaat inmiddels al uit meer dan duizend woorden. Mail vooral via luister@nrc.nl, uw commentaar helpt NRC verder in deze ontwikkeling. Meer weten kijk op https://nrc.nl/luisteren.
NRC hoopt met deze functie de typische NRC-journalistiek breder toegankelijk te maken voor mensen die moeite hebben met lezen of slechtziend zijn. Daarin werkt het team samen met Koninklijke Visio, het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Daarnaast leert het succes van de NRC-podcasts dat lezers ook enthousiaste luisteraars zijn. In de auto, tijdens de afwas of in bad, NRC-journalistiek is overal.
3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
‘Wanna Be Startin’ Something’ van Michael Jackson, ‘Rhythm Is A Dancer’ van Snap en ‘Last Dance’ van Donna Summer wél in de lijst Een belangrijke…
Van kerstklassiekers tot Radio Viervoeter De feestdagen staan voor de deur en NPO Klassiek brengt luisteraars in heel Nederland samen met een gevarieerd aanbod aan…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.