3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
De vier finalisten van de NPO Luister Podcast Pitch zijn bekend. Uit ruim honderd inzendingen mochten vandaag acht deelnemers hun podcastidee pitchen bij de podcastjury van de publieke omroep. Podcastideeën over rouw, de wereld van bingo, de geschiedenis van het huis van iemands grootouders en een bijzondere toekomstvisie zijn door naar de laatste ronde. De makers mogen tijdens het NPO Luister Podcast Festival op zondag 17 maart hun podcast presenteren aan het publiek, waarna het winnende idee bekend wordt gemaakt. De winnaar mag onder begeleiding van een van de betrokken omroepen het idee ontwikkelen tot volwaardige podcast op NPO Luister.
Heel Nederland mocht van donderdag 9 november tot en met woensdag 31 januari een idee voor een podcast indienen via npoluister.nl/pitch. Daar zijn meer dan honderd ideeën voor een podcast uitgekomen, variërend van plaatsen in Nederland die verloren zijn geraakt, tot een podcast over het leven in een band. Uit de meer dan honderd inzendingen hebben de betrokken omroepen AVROTROS, BNNVARA, Omroep MAX, PowNed en Omroep ZWART samen met NPO de acht beste ideeën geselecteerd. Zij mochten vandaag, woensdag 7 februari, hun podcastidee aan de jury presenteren.
De jury, bestaande uit podcastexperts van de publieke omroep, heeft de acht pitches aangehoord en zorgvuldig bestudeerd, waarna vier finalisten zijn geselecteerd. Manager NPO Luister Kevin Goes maakte bij Barend van Deelen en Nellie Benner op NPO 3FM bekend wie de vier finalisten zijn die op zondag 17 maart kans maken om hun podcastidee te ontwikkelen tot volwaardige podcast. Deze zal het daaropvolgende jaar gepresenteerd worden op het NPO Luister Podcast Festival en te horen zijn op NPO Luister.
De vier finalisten hebben de volgende podcastideeën ingestuurd (in willekeurige volgorde):
De bedenkers van de podcasts presenteren op zondag 17 maart, tijdens het NPO Luister Podcast Festival, een laatste keer hun idee onder begeleiding van NPO Radio 1-presentator en podcastmaker Mischa Blok. Publiek dat bij het Podcast Festival aanwezig is, kan de Podcast Pitch Finale bijwonen. Tussen 13.30 en 14.30 uur wordt dan de winnaar van de pitch bekendgemaakt. De betrokken omroep ontwikkelt daarna, samen met de winnaar, de pitch tot een volwaardige podcast. Een jaar later wordt de podcast op het NPO Luister Podcast Festival gepresenteerd, waarna deze te horen zal zijn NPO Luister.
Het NPO Luister Podcast Festival is er voor alle liefhebbers van podcasts in Nederland. De vierde editie vindt plaats op zondag 17 maart 2024 in TivoliVredenburg in Utrecht. In zes zalen maken 24 podcasts een speciale live-opname van hun show. Deze editie zijn er veel nieuwe namen: zo geven wetenschapsjournalist Anna Gimbrère en comedians Tex de Wit en Stefan Pop van Zo, Opgelost (KRO-NCRV) live advies, lult Paul de Leeuw weer verder in zijn gelijknamige podcast (BNNVARA) en duikt Justin Verkijk in het Nederlandse clubleven in zijn Als Muren Konden Praten (NTR).
Ook oude bekenden zijn weer te bewonderen. Zo kan het publiek dit jaar wederom genieten van kritische politieke beschouwingen in De Stemming van Vullings en Van der Wulp (NOS), neemt de Bureau Sport Podcast (NOS) weer de sportweek door en gaat Focus (NTR) opnieuw een wetenschappelijk experiment aan. Bezoekers kunnen na afloop van een live podcastprogramma nog even napraten met hun favoriete podcastmaker.
Wie niets wil missen van het NPO Luister Podcast Festival kan kaarten kopen op npoluister.nl/festival.
3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
‘Wanna Be Startin’ Something’ van Michael Jackson, ‘Rhythm Is A Dancer’ van Snap en ‘Last Dance’ van Donna Summer wél in de lijst Een belangrijke…
Van kerstklassiekers tot Radio Viervoeter De feestdagen staan voor de deur en NPO Klassiek brengt luisteraars in heel Nederland samen met een gevarieerd aanbod aan…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.