3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
NRC Media wil in Nederland dé autoriteit worden op het gebied van podcasting. Om die doelstelling kracht bij te zetten introduceert het deze week het Audiohuis Podcastnetwerk. Met dit breed opgezette netwerk biedt het adverteerders posities aan rond de podcasts van NRC zelf, maar ook rondom podcasts van niet-eigen merken, zoals De Stroom, FC Afkicken en het internationale Podwave.
NRC heeft de podcast omarmd. Het medium sluit naadloos aan op de diepgravende vorm van journalistiek en de behoefte van de nieuwsgierige doelgroep aan verdieping. Dat de strategie past, wordt bevestigd door de luistercijfers: sinds NLO vorig jaar zomer cijfers publiceert van podcasts en audio on demand, voert NRC Media de ranglijst aan. Inmiddels staat het mediabedrijf met drie podcasts in de top-10, met NRC Vandaag als onbetwist lijstaanvoerder en daarmee de best beluisterde podcast van Nederland. De 13 NRC-podcasts worden wekelijks 770.000 keer gedownload. Trots is commercieel directeur Madelon Fortuin op de Zilveren Reissmicrofoon, een prestigieuze radioprijs die NRC Media in 2021 als eerste niet-omroep mocht ophalen voor haar NRC-podcastproducties.
Om de successen verder te vercommercialiseren wordt nu het Audiohuis Podcastnetwerk gelanceerd.
Voortbouwend op het succes hebben we vorig jaar de ambitie neergelegd om in Nederland dé autoriteit te worden op het gebied van podcasting. Dat geldt voor kwaliteit, creativiteit, effectiviteit, maar ook voor bereik.
Madelon Fortuin (commercieel directeur)
Om het podcastbereik te verbreden ging NRC Media joint ventures aan met FC Afkicken (sport) en De Stroom (jongere subculturen).
Om een kwalitatieve en kwantitatieve impuls te geven aan het bereik, start NRC Media nu het Audiohuis Podcastnetwerk. Naast advertentieposities voor podcasts van het NRC-merk, worden hier ook posities verkocht vóór, in en rondom podcasts van niet-eigen merken, zoals De Stroom, FC Afkicken én van PodWave. Podwave is gelanceerd in 2018 door het toonaangevende digitale audio-adservingsysteem AdsWizz. NRC Media is de exclusieve partner van PodWave in Nederland. Het enorme netwerk, met zo’n 9 miljoen advertentieposities, vertegenwoordigt ruim tienduizend internationale podcasts. Podcast publishers zoals Spreaker, Audioboom en Adelicious behoren tot dit netwerk.
Heel specifiek aan adverteren rond podcasts is de intimiteit; je zit echt tussen de oren van de luisteraar
Arne Stierman (mediastrateeg)
3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman opgesloten door kinderen met een metabole ziekte Zojuist werden 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en…
‘Wanna Be Startin’ Something’ van Michael Jackson, ‘Rhythm Is A Dancer’ van Snap en ‘Last Dance’ van Donna Summer wél in de lijst Een belangrijke…
Van kerstklassiekers tot Radio Viervoeter De feestdagen staan voor de deur en NPO Klassiek brengt luisteraars in heel Nederland samen met een gevarieerd aanbod aan…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.