Arjan Pomper als opvolger van Ton Schoonderbeek Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op…
Om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan onze wettelijke publieke mediataak is het belangrijk dat het aanbod van de publieke omroep aansluit bij de behoeftes van een zo breed mogelijk publiek. Daarvoor is het noodzakelijk dat de NPO steeds opnieuw het aanbod en het gehele portfolio tegen het licht houdt. Een jaar geleden is de nieuwe zender NPO BLEND als experiment gestart.
De NPO heeft vandaag de aanvraag ingediend bij de minister van OCW om NPO BLEND een vast onderdeel van het portfolio te maken. Dit betekent ook dat er keuzes gemaakt gaan worden in het huidige audioaanbod en er dus gestopt zal gaan worden met minstens een ander aanbodkanaal. Hiertoe wordt in september 2025 eveneens een aanvraag voor beëindiging bij OCW ingediend als onderdeel van de begroting 2026. Hier worden nu analyses voor uitgevoerd en die keuzes zullen onderwerp van gesprek zijn met de omroepen.
NPO BLEND is een cruciale toevoeging aan het bestaande audioaanbod van de publiek omroep. NPO BLEND wil Nederlanders met een diverse (culturele) achtergrond een thuis en een plek geven in het radiolandschap, met een breed aansprekend muziekformat en ruimte voor verdieping en interactie. Het is een unieke mix, variërend van r&b, afro, (neo-)soul tot hiphop, met veel classics uit de jaren 1990 tot 2010. Specifieke artiesten die nu een vaste plek krijgen binnen ons audio-portfolio zijn artiesten zoals RIMON, Willem, Winne, Re-Play en Naomi Sharon. Zij staan voor een breed aanbod in R&B en hiphop, met een mix van hedendaagse en klassieke tracks. Met deze nieuwe zender sluiten we beter aan bij de behoeftes van veel Nederlanders met een bi-culturele achtergrond, waar de publieke omroep op dit moment nog niet voldoende in slaagt.
Via NPO BLEND kan het nieuwe publiek dat we dan bereiken ook in aanraking komen met het andere aanbod van de publieke omroep op zowel NPO Luister als NPO Start. En NPO BLEND is daarnaast ook een mooie vervolg voor het publiek dat in grote getalen opgegroeid is met NPO FunX maar nu volwassen geworden is en anders verloren gaat voor de publieke omroep.
Daarnaast kan NPO BLEND net als NPO FunX een podium bieden aan divers talent, zodat we uiteindelijk een betere representatie van makers met diverse culturele achtergronden krijgen binnen de gehele publieke omroep. Met makers als Reinout ‘QBah’ van Gendt, Jasmine Sendar, Shay Kreuger en Niels Hoogland, en programma’s zoals de middagshow Bridge The Gap met onder andere One’sy Muller en Howard Komproe vormen we een vernieuwend platform.
NPO BLEND zal te beluisteren zijn via NPO Luister en DAB+. De zender zal zich dus focussen op online en on demand en sluit daarmee aan bij de het publiek dat zich ook nadrukkelijk online beweegt. En hiermee vormt NPO BLEND ook een belangrijk onderdeel in de digitale transitie van de publieke omroep waarbij NPO Luister en NPO Start de belangrijke speerpunten zijn.
Arjan Pomper als opvolger van Ton Schoonderbeek Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op…
15 jaar ochtendshow met Fernando Halman Dé stem van de ochtend op NPO FunX viert op 12 december een belangrijke mijlpaal: FunX-dj Fernando Halman presenteert…
Knallend het nieuwe jaar in met optredens van Chris Deluxe, Davina Michelle, Kris Kross Amsterdam, La Fuente en Mart Hoogkamer Radio 538 organiseert op de…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.