Menu

Impact van podcastreclame

Wat zijn de effecten van reclame in een podcast?

DVJ Insights heeft een unbranded case gepubliceerd over podcastreclame. De adverteerder heeft een multimediacampagne op bekende kanalen als TV en social media, maar heeft hierbij ook geadverteerd in podcasts.

Resultaten

De campagne weet significante verheffing te genereren in het imago van het merk. Ook de herkenning en overweging voor het geadverteerde product ziet een verhoging van 7%- en 6%-punten, respectievelijk. Wat vinden respondenten nou specifiek van podcast reclame? Maar liefst 73% van de podcastluisteraars vindt dat de reclame goed in een podcast past. Ook scoort de podcast reclame op verschillende punten, zoals geloofwaardigheid, fun, excitement en merkactivatie boven onze radiobenchmark. Gecombineerd met het feit dat het merendeel van de podcastluisteraars aangeeft dat ze de volledige reclame afluisteren, lijkt podcast reclame zeer effectief.

Er is een unieke exposed vs unexposed analyse uitgevoerd en vervolgens binnen de exposed groep gekeken wat de effecten zijn op verschillende KPI’s wanneer iemand blootgesteld is aan verschillende media. De grootste effecten worden gegenereerd door de combinatie van blootstelling aan alle verschillende elementen van de campagne. Podcasts voegen dus wel degelijk iets toe in de campagne-effecten. Hier komt bij dat de kosten van het maken van podcast reclame aanzienlijk goedkoper is dan het maken van bijvoorbeeld een TV-reclame, en daarom is adverteren via podcasts ook zeer efficiënt.

Het onderzoek

DVJ Insights’ Campagne-Evaluatie bestaat uit een pre-post methodiek, wat inhoudt dat er voorafgaand en na afloop van de campagneperiode getest wordt. Het is belangrijk om over tijd te meten, omdat je daarmee de stijging van het merk in de totale doelgroep in kaart kunt brengen. Daarnaast keken ze nog specifiek naar het effect van de mate van blootstelling aan de campagne. In de post-meting worden er meer respondenten uitgenodigd en wordt er gemeten in welke mate mensen contact hebben gehad met de campagne. Bij deze campagne-evaluatie is er specifiek voor gezorgd dat er voldoende podcastluisteraars onder de respondenten hebben om de effecten van podcast reclame te kunnen bepalen. De resultaten van de blootgestelde groep worden afgezet tegen de groep die niet is blootgesteld aan de campagne, en vergeleken met de resultaten van de meting voorafgaand aan de campagneperiode. Op die manier kan de bijdrage van podcasts op het versterken van de merkpositie in kaart worden gebracht.

Lees het hele onderzoek hier.

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Academy
NLO cijfers Nieuws Over Audify
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596