Podcastconsumptie is sterk in opkomst, maar de advertentie-euro’s blijven vooralsnog achter. NRC Media neemt het voortouw en brengt de kracht van adverteren rond het medium in kaart. Samen met Mindshare publiceert het mediabedrijf het eerste grootschalige onderzoek naar het effect van een pre-roll voor een podcast.
Voor het onderzoek werden vijf pre-roll-campagnes gemeten binnen het NRC-podcastnetwerk. De resultaten van de 0- en de 1-meting zijn zeer positief voor wat betreft de impact van de campagnes en leverden een aantal belangrijke nieuwe inzichten.
Uit het onderzoek blijkt dat alle effecten nóg sterker zijn bij een hoge contactfrequentie. Dat geeft aan hoeveel potentie podcast-advertising heeft. Het medium is hiermee uitermate geschikt om efficiënt en succesvol je boodschap over te brengen op de luisteraar.
René Aarden, business intelligence director van Mindshare
Dit onderzoek heeft voor ons bevestigd dat podcast-advertenties concreet bijdragen aan onze ambitie om de aantrekkelijkheid van Achmea als werkgever te verbeteren. Resultaten laten namelijk zien dat de campagne heeft gezorgd voor een significante stijging in de aantrekkelijkheid van Achmea als werkgever (van 50% naar 64%). Daarnaast is de campagne bij een hoge contactfrequentie in staat gebleken om de reclamebekendheid en merkbekendheid van Achmea als werkgever te verhogen, Een uniek resultaat dat voor ons bevestigt dat podcast een heel succesvol medium is voor adverteren.
Joeke van der Meulen, adviseur arbeidsmarkt marketing bij Achmea
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.