In een onderzoek uitgevoerd door dentsu in opdracht van DPG Media Radio, is de invloed van radio op merk KPI’s onderzocht. Ondanks dat radio slechts 9% van alle bruto mediabestedingen in 2022 en 2023 uitmaakte volgens Nielsen, blijkt uit het onderzoek dat een hoger aandeel radio in de mediamix aanzienlijk betere resultaten oplevert op alle gemeten merk KPI’s.
Het onderzoek bevestigt dat radio niet alleen kostenefficiënt is, maar ook effectief bereik genereert, waardoor het een essentieel onderdeel is van de mediamix voor maximale merkresultaten.
Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van CCS, de exclusieve plannings- en inzichtentool van dentsu, in oktober 2023. Het onderzoek omvatte 60 mediascenario’s die de optimale budgetverdeling onderzochten voor het maximaliseren van KPI’s zoals bereik, bekendheid, overweging en imago, met een vast budget van € 440.000,- en een doelgroep van 20-49 jaar gedurende 4 weken.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.