Radiocommercials die in de auto op weg naar de supermarkt worden gehoord, hebben een aanzienlijk effect op de koopintenties. Dit blijkt uit onderzoek naar FMCG-reclame door Shoppercentric voor onze Engelse collega’s van Radiocentre.
Uit het onderzoek ‘Building Shelf Awareness’ blijkt dat FMCG-radiocommercials die op een zeer relevant ‘last-minute’ moment zijn gehoord, de zichtbaarheid van het merk in het supermarktschap met 11% vergroot. Wat nog belangrijker is, de reclame heeft ook een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Het versterkt de merkloyaliteit (dit blijkt uit een toename van 30% van de aankoop bij kopers die het merk gewoonlijk kopen) en het moedigt merkwisseling aan (de koopintentie bij mensen die dat gewoonlijk niet doen, hier stijgt de verkoop van het merk met 39%).
Het rapport vertelt ons ook hoe marketeers deze effecten kunnen optimaliseren door middel van mediaplanningsstrategieën, bijvoorbeeld door het verzwaren van zendtijd rond belangrijke winkeltijden. Reclamecreativiteit bleek een belangrijke factor te zijn in het stimuleren van resultaten. De betere commercials stimuleerden een sterkere emotionele respons. Creatieve consistentie (zoals stemmen en muziek) kwam ook de resultaten ten goede.
Om onderbewuste en bewuste reacties op radioreclame vast te leggen, gebruikte Shoppercentric een reeks onderzoekstechnieken, zoals eye-tracking en emotionele respons herkenning, gecombineerd met een vragenlijst.
The results of this study are evident: beyond delivering broader effects for FMCG brands in terms of awareness, salience, and ROI, radio offers advertisers a chance to exert last-minute influence over shoppers to increase visibility on shelf and drive purchase consideration.
Mark Barber, Radiocentre Planning Director
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.