Menu

Hoe radioreclame koopintentie van FMCG verhoogt

Radioreclame tijdens autorit naar supermarkt verhoogt de koopintentie van FMCG met 30%

Radiocommercials die in de auto op weg naar de supermarkt worden gehoord, hebben een aanzienlijk effect op de koopintenties. Dit blijkt uit onderzoek naar FMCG-reclame door Shoppercentric voor onze Engelse collega’s van Radiocentre.

Koopgedrag

Uit het onderzoek ‘Building Shelf Awareness’ blijkt dat FMCG-radiocommercials die op een zeer relevant ‘last-minute’ moment zijn gehoord, de zichtbaarheid van het merk in het supermarktschap met 11% vergroot. Wat nog belangrijker is, de reclame heeft ook een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Het versterkt de merkloyaliteit (dit blijkt uit een toename van 30% van de aankoop bij kopers die het merk gewoonlijk kopen) en het moedigt merkwisseling aan (de koopintentie bij mensen die dat gewoonlijk niet doen, hier stijgt de verkoop van het merk met 39%).

Effecten optimaliseren

Het rapport vertelt ons ook hoe marketeers deze effecten kunnen optimaliseren door middel van mediaplanningsstrategieën, bijvoorbeeld door het verzwaren van zendtijd rond belangrijke winkeltijden. Reclamecreativiteit bleek een belangrijke factor te zijn in het stimuleren van resultaten. De betere commercials stimuleerden een sterkere emotionele respons. Creatieve consistentie (zoals stemmen en muziek) kwam ook de resultaten ten goede.

Om onderbewuste en bewuste reacties op radioreclame vast te leggen, gebruikte Shoppercentric een reeks onderzoekstechnieken, zoals eye-tracking en emotionele respons herkenning, gecombineerd met een vragenlijst.

The results of this study are evident: beyond delivering broader effects for FMCG brands in terms of awareness, salience, and ROI, radio offers advertisers a chance to exert last-minute influence over shoppers to increase visibility on shelf and drive purchase consideration.

Mark Barber, Radiocentre Planning Director
Bekijk de lancering van het onderzoek.
Downloads
pdf
Rapport Building Shelf Awareness Grootte: 5 MB
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Academy
NLO cijfers Nieuws Over Audify
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596