Als radioreclame het publiek bereikt terwijl men relevante activiteiten uitvoert, vergoot de impact van reclame-effectiviteit aanzienlijk op het gebied van betrokkenheid, geheugencodering en herinnering. Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek Hear & Now van onze Engelse collega’s Radiocentre.
In het onderzoek werd neurowetenschap gebruikt om de impact van radioreclame op luisteraars te meten die taken uitvoeren zoals koken, autorijden, sporten, schoonmaken en werken. Het onderzoek meet veranderingen in herinnering, betrokkenheid en geheugencodering; het proces, cruciaal voor de reclame-effectiviteit, om een ervaring in een herinnering te veranderen.
Het onderzoek bouwt ook voort op eerdere studies die de redactionele effecten van radio aantonen. Het Emotional Multiplier-onderzoek van Radiocentre toonde aan dat luisteraars twee keer zo gelukkig zijn als ze naar de radio luisteren dan als ze geen media consumeren. Het sfeer verhogende redactionele effect loopt door tot in de reclameblokken, waardoor de betrokkenheid bij commercials met 30% toeneemt. Uit dit onderzoek blijkt dat adverteerders hierop kunnen voortbouwen door zich op dat moment te richten op activiteiten, waardoor meer betrokkenheid bij het geadverteerde merk wordt gecreëerd.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.