Onderzoek (in opdracht van DPG Media Radio, uitgevoerd door Mindshare) reikt handvatten aan voor effectieve campagneplanning. Naast herkenning is ook gekeken naar boodschap- en merkbekendheid. Lees hieronder de belangrijkste conclusies en download het hele rapport onderaan de pagina.
De optimale contactfrequentie voor radio als hoofdmedium is 3-6 contacten.
Dit geldt zowel voor campagnes met een hoge als een lage GRP-druk.
Duidelijke spots starten op een hoger herkenningsniveau, voor de opbouw van
herkenning hebben zij evenveel contacten nodig als minder duidelijke
spots.
Herkenning bouwt het beste op met één spotversie. Het toevoegen van een tagon zorgt hierbij niet voor een snellere opbouw.
Regelmatige aanwezigheid op radio met een herkenbaar concept zorgt voor de
sterkste groei in herkenning.
Voor de opbouw van boodschap- en merkbekendheid is een contactfrequentie van 2-4 optimaal.
De stijging die gerealiseerd wordt is beperkt, kleiner dan bij herkenning. Dit is mogelijk ook een reden waarom hier minder contacten nodig zijn dan bij herkenning. Ook kan meespelen dat er niet voor alle cases een verband is gevonden tussen bekendheid en contacten. Verder onderzoek kan meer inzicht geven in de factoren die een rol spelen bij de opbouw hiervan.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.