Menu

Optimale contactfrequentie voor radiocommercials

Een contactfrequentie van 3 tot 6 keer is optimaal voor het realiseren van impact op herkenning

Onderzoek (in opdracht van DPG Media Radio, uitgevoerd door Mindshare) reikt handvatten aan voor effectieve campagneplanning. Naast herkenning is ook gekeken naar boodschap- en merkbekendheid. Lees hieronder de belangrijkste conclusies en download het hele rapport onderaan de pagina.

Herkenning

De optimale contactfrequentie voor radio als hoofdmedium is 3-6 contacten.
Dit geldt zowel voor campagnes met een hoge als een lage GRP-druk.
Duidelijke spots starten op een hoger herkenningsniveau, voor de opbouw van
herkenning hebben zij evenveel contacten nodig als minder duidelijke
spots.
Herkenning bouwt het beste op met één spotversie. Het toevoegen van een tagon zorgt hierbij niet voor een snellere opbouw.
Regelmatige aanwezigheid op radio met een herkenbaar concept zorgt voor de
sterkste groei in herkenning.

Boodschap- en merkbekendheid

Voor de opbouw van boodschap- en merkbekendheid is een contactfrequentie van 2-4 optimaal.
De stijging die gerealiseerd wordt is beperkt, kleiner dan bij herkenning. Dit is mogelijk ook een reden waarom hier minder contacten nodig zijn dan bij herkenning. Ook kan meespelen dat er niet voor alle cases een verband is gevonden tussen bekendheid en contacten. Verder onderzoek kan meer inzicht geven in de factoren die een rol spelen bij de opbouw hiervan.

Downloads
pdf
Radio Impact Onderzoek Grootte: 855 KB
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2024 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Me
Nieuws Over Audify
RadioCloud Contact
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596