Menu

Handvatten op het gebied van creatie

Raak de luisteraar met emotie

Met een sterkere focus op planning, creatie en daaruit voortvloeiende likeability scoor je beter bij luisteraars, behaal je communicatiedoelstellingen en bespaar je geld. Emotie is één van de belangrijkste aspecten in de creatie die een grote bijdrage kan leveren aan het succes van een radiocommercial. Radio is het medium dat zich bij uitstek leent om emotie te creëren, want radio gaat over verbeelding.

Hoe kun je het maximale uit een commercial halen?

Een succesvolle radiocommercial ontwikkelen is keer op keer een uitdaging. De afgelopen jaren heeft Qmusic in samenwerking met InSites Consulting meer dan 750 radiocommercials onderzocht en hebben zij inmiddels veel kennis opgebouwd over de succesfactoren van radiocommercials. Het On AIR Ad Impact onderzoek biedt een aantal praktische inzichten en reminders als het gaat om wat wel en niet werkt in radioreclame.

Wil je een hoge recall?

Roep een herkenbare situatie op. Maak de boodschap gemakkelijk te begrijpen en belangrijk voor veel mensen. Zorg voor een duidelijke link met het product. Dit bereik je door een rustige sfeer in de commercial. Een gesproken slogan is hier een goed idee.

Wil je een hoge waardering?

Zorg voor een commercial die relevant, overtuigend, origineel en vernieuwend is. Diverse emoties kunnen werken (blijdschap, maar ook bezorgdheid). Voorkom irritatie (bijvoorbeeld door humor). Muzikale elementen (soundlogo, jingle/slogan) helpen hierbij. Een gesproken slogan zorgt voor een hogere waardering, een gezongen slogan kan tot irritatie leiden.

Wil je een hoge impact?
Dan moet de commercial relevant, origineel en overtuigend zijn. Verschillende emoties kunnen werken, met name vreugde (blij en opgewekt) en verbazing (verrast). Noem het merk vaak, vooral in het begin van de commercial. Het persoonlijk aanspreken van de luisteraar werkt positief. Voorkom snel spreken en het gebruik van meerdere stemmen. Geef een trigger voor winkelbezoek (fysiek of webshop) bijvoorbeeld met behulp van muzikale elementen.

Downloads
pdf
Qmusic In Tune rapport Grootte: 6 MB
Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Academy
NLO cijfers Nieuws Over Audify
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596