NMO rapporteert maandelijks de downloads van podcasts (audio on demand).
De cijfers hebben betrekking op alle audio die on demand kan worden opgevraagd, gedownload of gestreamd. Voor online live broadcast is een aparte standaard ontwikkeld, de NMO Streaming Audio Standaard.
De NMO Podcast Standaard heeft tot doel om een marktstandaard neer te zetten die op basis van een transparante aanpak vergelijkbare cijfers levert. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten met de honderd meest gedownloade titels. Download de meest recente uitgave onderaan deze pagina. Ook vind je hier meer informatie over hoe de standaard wordt samengesteld.
De volledige lijst bevat momenteel zo’n 500 titels met per titel minimaal 500 downloads per week. Deze zijn allemaal te vinden in de analysetool.
Wil je weten welke podcast-trends er zijn? Bekijk dan het halfjaarrapport over de eerste helft van 2022. We laten zien hoeveel er is gedownload, welke categorieën, platforms, dagen en uren populair zijn.
De belangrijkste trends
De podcastgebruiker downloadt gemiddeld bijna 3,5 podcasts per week. De gemiddelde afspeelduur van een podcast is een half uur. We downloaden in het begin van de week meer dan aan het einde van de week. De spitsuren zijn dan weer meer favoriet dan andere uren. De categorie ‘Nieuws’ is veruit de meest populaire met in het eerste kwartaal een downloadaandeel van 37% en in het tweede kwartaal zelfs 42%. De platformen Apple Podcast en Spotify worden het meest gebruikt om podcasts te downloaden. Meer dan 90% van de downloads vindt plaats op een mobiel apparaat (smartphone of tablet).
Het rapport met alle inzichten is onderaan deze pagina te downloaden.
NMO werkt samen met Triton Digital die via haar Podcast Metrics meetservice de industriestandaard biedt voor gevalideerde online audiodata. Triton’s meetservice is gecertificeerd door het IAB Tech Lab en voldoet daarmee aan de IAB Podcast Measurement Technical Guidelines versie 2.1, de internationale standaard voor het meten en rapporteren van podcast en audio on demand. Triton verzorgt de metingen of bewerkt de data van derden aan de hand van exact dezelfde regels en uitgangspunten, zodat voor alle partijen vergelijkbare cijfers gerapporteerd kunnen worden.
Wil je de ranker maandelijks automatisch ontvangen in je mail? Mail dit verzoek dan aan info@audify.nl
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek.