Wil je weten hoe audio kan werken voor je merk? Alle feiten en cijfers, inzichten en inspiratie over de werking, impact, mogelijkheden en het bereik van audio.
Lees meerWil je audio optimaal inzetten? Effectieve tools en stappen om je merk te bouwen, versterken en verankeren in de hoofden en harten van al je doelgroepen met behulp van audio.
Lees meerNogal eens worden vergelijkingen gemaakt van resultaten uit verschillende onderzoeken. Paneldata en censusdata zijn heel lastig – zo niet onmogelijk – om te vergelijken met elkaar. In deze korte video legt NMO uit waarom.
De resultaten van de NMO Streaming Audio Standaard (en NMO Podcast Standaard) zijn gebaseerd op censusdata. Deze ‘totaalmetingen’ betreffen alle geregistreerde, verwerkte en gerapporteerde acties op een digitaal apparaat zoals bijvoorbeeld een smartphone of een smart speaker.
Censusdata komen zoals gezegd niet uit een steekproef of panel van respondenten, maar zijn gebaseerd op tellingen van alle uitgeserveerde streams van alle deelnemende zenders. Censusdata bieden dus ook de mogelijkheid om het volume van zenders te registreren die in een panelonderzoek, zoals het NMO Luisteronderzoek, te weinig waarnemingen realiseren om betrouwbaar gerapporteerd te kunnen worden. Censusdata zijn dus uitermate geschikt om te rapporteren over alle zenders heen, klein én groot, mits de databewerking is gebaseerd op dezelfde uitgangspunten.
Doordat censusdata uitsluitend betrekking hebben op apparaten, is het niet mogelijk om aan te geven wat het profiel is van de mediaconsument achter de cijfers en is het evenmin mogelijk om bereik te rapporteren.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.