Armin van Buuren komt ook dit jaar een live set draaien tijdens ADE Komende week komen de grootste namen uit de dance-scene langs bij SLAM!…
Niet alleen de podcastserie ‘Takedown’ – die Mediahuis NRC samen met Airborne in opdracht van de Politie, Team High Tech Crime (THTC) heeft ontwikkeld – is van de eerste tot de laatste minuut bloedstollend spannend, maar ook de vraag of er een Esprix-award aan toegekend zou worden. Het verlossende en terechte antwoord werd een volmondig ‘JA’.
Net als bij een echte takedown bij de politie, gingen er maanden voorbereiding aan vooraf om tot een gedegen podcastserie te komen. De doelstellingen waren helder: de bekendheid van team THTC van de Politie moest vergroot worden, maar ook de toegevoegde waarde van THTC als potentiële werkgever moest duidelijk naar voren komen. Het spannende concept leidde niet alleen tot de creatieve waardering in de vorm van een Esprix, inmiddels staat de teller ook op maar liefst meer dan 100.000 beluisteringen.
Het winnen van de Esprix-award voor onze THTC-podcast is een bekroning van de gezamenlijke inspanning en passie van ons hele team maar ook de partners waarmee we de podcast hebben gemaakt. Deze erkenning onderstreept niet alleen de kracht van onze samenwerking, maar benadrukt ook de impact die onze verhalen hebben op onze luisteraars. We zijn vereerd en gemotiveerd om door te gaan met het uitvoeren van impactvolle high-tech-crime-zaken.
Maikel, Teamleider Politie Nederland
Achter de schermen
Team High Tech Crime (THTC) is onderdeel van de Nederlandse politie en houdt zich bezig met complexe, (inter)nationale cybercrimezaken. Tech-journalist Vivianne Bendermacher reconstrueert in elke aflevering één zaak: van grote malware-aanbieders tot het ontmantelen van een wereldwijde cryptocommunicatie-dienst. Daarvoor spreekt Vivianne met betrokkenen en met medewerkers van THTC, die een uniek kijkje in hun specialistische werkwijze geven.
Vanuit arbeidsmarktcommunicatie-perspectief was het een zeer succesvol middel om mensen door authentieke, inhoudelijke verhalen inzicht te geven in wat het werken bij Team High Tech Crime inhoudt en tegelijkertijd hoe je daarin zelf eventueel met je IT-skills aan bij zou kunnen dragen. Daarmee hoopten we luisteraars te prikkelen om zich meer hierin te verdiepen. Eigenlijk indirecte werving door middel van storytelling. Dat lijkt geslaagd.
Jowieke Lourens, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij Politie Nederland
Waarom podcast?
Doelgroeponderzoek wees uit dat podcasts binnen de beoogde doelgroep (professionele IT-achtergrond, HBO/WO-denkniveau, leeftijd ca. 25-35 jaar) een veel gebruikt medium is. Omdat podcasts veel ruimte bieden voor verdieping en achtergronden, vormde dit dan ook een logische aanvulling op de bestaande media- en communicatiemix.
Eén van de meest populaire podcastgenres is true crime: series waarin waargebeurde misdrijven worden gereconstrueerd. Dit inzicht vormde de basis voor het format van Takedown.
Een van de kenmerken van werken bij THTC is dat je aan mooie zaken kunt werken en daarin soms uitdagende, unieke of spannende werkzaamheden hebt. De keerzijde daarvan is dat je daar als THTC’er maar weinig van kunt delen met de buitenwereld. Juist daarom was de podcast leuk om aan te werken, want hierin kregen collega’s de kans om over die dingen wat te vertellen.
Maikel
Klinkende resultaten
Door zowel Initiative als onderzoeksbureau MARE is onderzoek gedaan onder de luisteraars. Met als belangrijkste resultaten:
• Gemiddeld rapportcijfer: 8,2;
• 87% wil meer afleveringen luisteren;
• Meer dan 80%…
…zou Takedown aan anderen aanbevelen;
…vindt de podcast passen bij de politie;
…vindt de podcast persoonlijk aansprekend;
…heeft meer interesse gekregen in het werk van THTC;
• 71% heeft iets nieuws geleerd over werken als IT’er bij de politie;
• 39% wil zich verder verdiepen in het werken als IT’er bij de politie;
• Rond de publicatie van de afleveringen van Takedown was er een sterke toename in het verkeer op de website waarnaar verwezen wordt vanuit de podcast (kombijdepolitie.nl)
Armin van Buuren komt ook dit jaar een live set draaien tijdens ADE Komende week komen de grootste namen uit de dance-scene langs bij SLAM!…
Nieuwe studio’s Mediahuis Radio in gebruik genomen Radio Veronica, Sublime en Sunlite zenden voortaan uit vanuit de nieuwe radiovleugel in het Mediahuis-gebouw aan de Basisweg…
Selecte groep luisteraars maakt kans om bij de Exclusive te zijn door te stemmen op de FunX DiXte 1000 NPO FunX biedt luisteraars a once…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.