Met een sterkere focus op planning, creatie en daaruit voortvloeiende likeability scoor je beter bij luisteraars, behaal je communicatiedoelstellingen en bespaar je geld. Emotie is één van de belangrijkste aspecten in de creatie die een grote bijdrage kan leveren aan het succes van een radiocommercial. Radio is het medium dat zich bij uitstek leent om emotie te creëren, want radio gaat over verbeelding.
Een succesvolle radiocommercial ontwikkelen is keer op keer een uitdaging. De afgelopen jaren heeft Qmusic in samenwerking met InSites Consulting meer dan 750 radiocommercials onderzocht en hebben zij inmiddels veel kennis opgebouwd over de succesfactoren van radiocommercials. Het On AIR Ad Impact onderzoek biedt een aantal praktische inzichten en reminders als het gaat om wat wel en niet werkt in radioreclame.
Wil je een hoge recall?
Roep een herkenbare situatie op. Maak de boodschap gemakkelijk te begrijpen en belangrijk voor veel mensen. Zorg voor een duidelijke link met het product. Dit bereik je door een rustige sfeer in de commercial. Een gesproken slogan is hier een goed idee.
Wil je een hoge waardering?
Zorg voor een commercial die relevant, overtuigend, origineel en vernieuwend is. Diverse emoties kunnen werken (blijdschap, maar ook bezorgdheid). Voorkom irritatie (bijvoorbeeld door humor). Muzikale elementen (soundlogo, jingle/slogan) helpen hierbij. Een gesproken slogan zorgt voor een hogere waardering, een gezongen slogan kan tot irritatie leiden.
Wil je een hoge impact?
Dan moet de commercial relevant, origineel en overtuigend zijn. Verschillende emoties kunnen werken, met name vreugde (blij en opgewekt) en verbazing (verrast). Noem het merk vaak, vooral in het begin van de commercial. Het persoonlijk aanspreken van de luisteraar werkt positief. Voorkom snel spreken en het gebruik van meerdere stemmen. Geef een trigger voor winkelbezoek (fysiek of webshop) bijvoorbeeld met behulp van muzikale elementen.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.